Patiënttevredenheid

Patiënttevredenheid in het ziekenhuis

Gemeten kwaliteit: Rapportcijfer

Ziekenhuizen willen graag weten wat jij vindt van de zorg en dienstverlening. Ze vragen je bijvoorbeeld om een rapportcijfer te geven voor het ziekenhuis en voor de afdeling waar je bent geweest. Of ze vragen wat je vindt van de kwaliteit van zorg en de behandeling. Ook kun je als patiënt klachten melden of complimenten doorgeven. Zo weet het ziekenhuis wat goed gaat en wat beter kan.

Patiënttevredenheid

Hoe wordt de kwaliteit gemeten?

Iedere twee jaar wordt ook landelijk onderzoek gedaan naar wat mensen in Nederland vinden van de ziekenhuizen. Het onderzoek vindt plaats in alle regio’s van Nederland. 20.000 mensen hebben in 2021 aan dit onderzoek meegedaan. Ze geven in het onderzoek antwoord op de volgende vraag: ‘Als u uw ziekenhuis met een algemeen rapportcijfer mag beoordelen, welk cijfer geeft u dan?’.

De rapportcijfers van dit jaarlijkse onderzoek staan op Ziekenhuischeck.nl. Het onderzoek wordt gedaan door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen.

Zelf je mening geven?

Ben je niet tevreden over het ziekenhuis? Of wil je juist laten weten dat je erg goed bent geholpen? Je kunt hiermee altijd terecht bij het ziekenhuis. Je kunt bijvoorbeeld een gesprek aanvragen met een arts of verpleegkundige. Neem contact op met je ziekenhuis via het algemene telefoonnummer of e-mailadres.

Heb je een klacht? Dan kun je dit aangeven bij de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis. Elk ziekenhuis heeft een eigen klachtenprocedure. Deze staat de website van het ziekenhuis. In de klachtenprocedure staat hoe je een klacht in kunt dienen, en hoe het ziekenhuis omgaat met jouw klacht. Ben je niet tevreden met de uitkomst? Dan kun je contact opnemen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Artikelen

Thuis kan het ook: beeldbellen en appen met je zorgverlener

Je hoeft niet altijd naar het ziekenhuis om contact te hebben met je zorgverlener. Soms is beeldbellen of appen met je arts of verpleegkundige ook een optie. Deze vormen van digitaal contact zijn in veel gevallen een goed, en soms zelfs beter, alternatief voor een fysieke afspraak. De campagne ‘Thuis kan het ook’ is bedoeld om patiënten bewust te maken van de mogelijkheden van beeldbellen en appen met hun zorgverlener. Zo kun je vanuit je eigen vertrouwde omgeving, via een beveiligde app of online omgeving laagdrempelig contact hebben met je zorgverlener.

Ondanks corona sterk vertrouwen in Nederlandse ziekenhuizen

Patiënten die vanwege corona te maken hebben gehad met uitgestelde zorg waarderen de ziekenhuizen nauwelijks lager dan andere patiënten: met een 7,8 ten opzichte van een 7,9. Dat is één van de resultaten uit het imago-onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) elke 2 jaar laat uitvoeren door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Dit jaar hebben meer dan 20.000 patiënten en consumenten de online vragenlijst ingevuld.

Vergelijk
Ziekenhuizen om te vergelijken:
+ Ander ziekenhuis toevoegen Maximaal 3 ziekenhuizen