Ziekenhuizen vragen regelmatig de mening van patiënten. Op deze manier kunnen zij de zorg steeds verder verbeteren. Als je op de polikliniek bent geweest, of na opname in het ziekenhuis, ontvang je van het ziekenhuis een vragenlijst. Daarnaast wordt er iedere twee jaar een landelijk onderzoek gedaan naar wat mensen in Nederland vinden van hun ziekenhuis.
Een aantal ziekenhuizen gebruikt dezelfde vragenlijst voor het meten van patiëntervaringen: de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De PEM is een korte vragenlijst, die een goed beeld geeft hoe de patiënt zijn bezoek aan het ziekenhuis heeft ervaren. De cijfers van de PEM vind je op Ziekenhuischeck. Dit cijfer is nog niet beschikbaar bij alle ziekenhuizen, alleen bij de ziekenhuizen die de PEM-vragenlijst gebruiken.
Het algemene waarderingscijfer is afkomstig uit landelijk onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Ruim 20.000 (potentiële) patiënten is gevraagd wat zij vinden van ziekenhuizen, die zij de afgelopen twee jaar ten minste één keer hebben bezocht. Voor het onderzoek is de volgende vraag gesteld: ‘Als u uw ziekenhuis met een algemeen rapportcijfer mag beoordelen, welk cijfer geeft u dan?’
Rapportcijfer algemene waardering
8,3
Anna Ziekenhuis
Mensen in Nederland geven het Anna Ziekenhuis een 8,3. Dit rapportcijfer komt uit een landelijk imago-onderzoek dat is uitgevoerd in 2021. Het geeft een algemene indruk van de ervaringen van patiënten, naasten, bezoekers en inwoners van de regio.
Toelichting van het ziekenhuis:
Het Anna ziekenhuis wil zich onderscheiden door haar relatie met en de betrokkenheid bij haar patienten. Om de ervaringen goed in beeld te brengen heeft het Anna Ziekenhuis in 2021 deelgenomen aan de NVZ pilot PEM (Patient Ervarings Monitor). In totaal hebben 6282 patienten de vragenlijst ingevuld (responspercentage 47%). De uitkomst was een gemiddeld rapportcijfer van een 8,8 voor de kliniek, een 8,6 voor de polikliniek en een 8,4 voor een telefonisch consult.
Daarnaast liep in 2021 ook het continue klantbelevingsonderzoek in de kliniek; hierbij was het gemiddelde rapportcijfer een 8,7 (2367 respondenten).
Bron: Imago-onderzoek Nederlandse ziekenhuizen, Newcom Research & Consultancy