Amphia Ziekenhuis

Introductie door Amphia Ziekenhuis

Samen gezonder, dat is waar 270 medisch specialisten, 4300 medewerkers en 340 vrijwilligers zich in Amphia elke dag hard voor maken. Amphia wil patiënten de beste medische en verpleegkundige zorg bieden, zo dicht mogelijk bij huis. Natuurlijk wordt daarbij zoveel mogelijk rekening gehouden met individuele wensen, behoeften en omstandigheden. Een topklinisch opleidingsziekenhuis, met vestigingen in Breda, Oosterhout en Etten-Leur en Amphia behoort tot de vier grootste algemene ziekenhuizen van Nederland (>800 bedden). Naast medische topzorg behoren ook opleiding en onderzoek tot de kerntaken.

Amphia heeft, vanwege zijn omvangrijke aanbod aan medisch specialistische zorg en zijn stevige positie in de regio, een groot verzorgingsgebied (meer dan 400.000 inwoners). In het zorgaanbod zijn 33 verschillende specialismen vertegenwoordigd. Het ziekenhuis richt zich op de zwaartepunten oncologie, hart, long & vaten, bewegen, vrouw, moeder & kind en gezond ouder worden.

Een visie op zorg en gezondheid heeft Amphia, met hulp van haar patiënten, vertaald naar 7 zorggaranties:

  • VEILIG: Veilige zorg is de kern van ons werk. Alles moet in één keer goed. Uw privacy staat daarbij centraal.
  • AANSPREEKBAAR: Wij vinden het belangrijk dat u zich gehoord voelt en ruimte voelt om vragen te stellen.
  • DESKUNDIG: Er staat altijd een deskundig team van zorgprofessionals voor u klaar. Goed opgeleid, specialisten in hun vak.
  • GASTVRIJ Wij ontvangen en begeleiden u in een aangename omgeving. Dat noemen wij gastvrij.
  • VLOT GEHOLPEN: Dat u snel geholpen wordt vinden wij belangrijk. En wanneer dit niet lukt informeren wij u meteen én maken wij het wachten zo aangenaam mogelijk.
  • DAAD BIJ HET WOORD: Doen wat we zeggen, en zeggen wat we doen. Zodat u niet voor verrassingen komt te staan en altijd weet waar u aan toe bent.
  • VOOR U EN DE MENSEN OM U HEEN: Wij staan ook klaar voor de mensen om u heen. Zo zorgen wij ervoor dat uw familie en vrienden weten hoe het met u gaat en waar zij aan toe zijn.
171.325 Eerste polibezoeken
62.894 Opnames

Kwaliteitscijfers

Amphia Ziekenhuis

Patiëntervaringen

Rapportcijfer

Ziekenhuizen vragen regelmatig de mening van patiënten. Op deze manier kunnen zij de zorg steeds verder verbeteren. Als je op de polikliniek bent geweest, of na opname in het ziekenhuis, ontvang je van het ziekenhuis een vragenlijst. Daarnaast wordt er iedere twee jaar een landelijk onderzoek gedaan naar wat mensen in Nederland vinden van hun ziekenhuis.

Een aantal ziekenhuizen gebruikt dezelfde vragenlijst voor het meten van patiëntervaringen: de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De PEM is een korte vragenlijst, die een goed beeld geeft hoe de patiënt zijn bezoek aan het ziekenhuis heeft ervaren. De cijfers van de PEM vind je op Ziekenhuischeck. Dit cijfer is nog niet beschikbaar bij alle ziekenhuizen, alleen bij de ziekenhuizen die de PEM-vragenlijst gebruiken.

Het algemene waarderingscijfer is afkomstig uit landelijk onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Ruim 20.000 (potentiële) patiënten is gevraagd wat zij vinden van ziekenhuizen, die zij de afgelopen twee jaar ten minste één keer hebben bezocht. Voor het onderzoek is de volgende vraag gesteld: ‘Als u uw ziekenhuis met een algemeen rapportcijfer mag beoordelen, welk cijfer geeft u dan?’ 

Rapportcijfer algemene waardering

7,9 Amphia Ziekenhuis
Mensen in Nederland geven Amphia Ziekenhuis een 7,9. Dit rapportcijfer komt uit een landelijk imago-onderzoek dat is uitgevoerd in 2021. Het geeft een algemene indruk van de ervaringen van patiënten, naasten, bezoekers en inwoners van de regio.
Toelichting van het ziekenhuis:

Amphia doet zelf twee keer per jaar grootschalig onderzoek naar de ervaringen van patiënten. In het najaar van 2020 en het voorjaar van 2021 hebben ruim 23.000 patiënten hun ervaringen anoniem gedeeld met het ziekenhuis. Patiënten beoordelen Amphia op verschillende aspecten van de zorgverlening. Zij geven in het onderzoek aan of zij het eens of oneens zijn met de stelling:

  • ‘Ik voelde mij gehoord en gezien’: hier is 93% het (helemaal) mee eens.
  • Er werd zorgvuldig omgegaan met mijn veiligheid en privacy: 94% (helemaal) mee eens.
  • Er is deskundig naar mijn zorgvraag gekeken: 94% (helemaal) mee eens.
  • Ik voelde mij gastvrij ontvangen: 92% (helemaal) mee eens.
  • Ik voelde mij snel geholpen: 87% (helemaal) mee eens.
  • Er is rekening gehouden met mijn familie/begeleiders: 89% (helemaal) mee eens.
  • Medewerkers zijn hun afspraken nagekomen: 94% (helemaal) mee eens.

Van de ondervraagde patiënten geeft 92% aan dat zij Amphia zouden aanbevelen aan iemand met dezelfde gezondheidsklachten.

Onze zorgverleners gebruiken de cijfers en feedback over hun eigen afdeling om de zorg- en dienstverlening beter af te stemmen op de verwachtingen van de patiënt. Zo blijft de ervaring van de patiënt onder de aandacht en wordt deze als basis gebruikt voor continue kwaliteitsverbetering.


Bron: Imago-onderzoek Nederlandse ziekenhuizen, Newcom Research & Consultancy

Locaties en contactinformatie

Locaties

  • Breda
    Molengracht 21
    4818 CK Breda
Vergelijk
Ziekenhuizen om te vergelijken:
+ Ander ziekenhuis toevoegen Maximaal 3 ziekenhuizen