Door speciale app geen nacontrole nodig bij botbreuk

Ben je in het ziekenhuis gekomen met een eenvoudige botbreuk? Dan is de kans steeds groter dat het ziekenhuis je na dit eerste bezoek met een speciale app naar huis stuurt. Dat is de Virtual Fracture Care-app. Deze app begeleidt je door het genezingsproces. Je vindt er precies wanneer je wat kunt doen, om ervoor te zorgen dat je herstel goed gaat. Nacontrole in het ziekenhuis is dan niet meer nodig. Het ziekenhuis OLVG heeft de app ontwikkeld. En steeds meer ziekenhuizen bieden de app aan patiënten aan.

App-ontwikkelaar Thijs Geerdink: “De app zorgt ervoor dat patiënten thuis goed kunnen herstellen. Door het geven van informatie over het letsel. Maar ook biedt de app instructievideo’s en oefeningen waarmee patiënten thuis zelf aan de slag kunnen. Er wordt geen nacontrole in het ziekenhuis meer afgesproken, de patiënt kan het herstel zelf regelen. Mocht er voor de patiënt toch iets niet duidelijk zijn, dan kan hij of zij de Breuklijn bellen. De Breuklijn is een speciaal telefoonnummer voor als er thuis toch nog vragen of problemen zijn.”

Voordelen van de app

Uit onderzoek blijkt dat de app veel voordelen biedt. De tevredenheid van de patiënt over het herstel blijft gelijk of verbetert. Het aantal nacontroles in het ziekenhuis is met meer dan 90% gedaald. Het levert veel tijdswinst op voor de ziekenhuizen, maar ook voor de patiënt zelf. De app is voor patiënten heel makkelijk te gebruiken.

De Virtual Fracture Care-app is gratis te downloaden in de AppStore (iPhone) of Google Store (Android).

Bron beeld: ziekenhuis Rijnstate