Telebegeleiding: wat is het en waarom zou je dat doen?

Ga je regelmatig naar het ziekenhuis? Bijvoorbeeld voor het meten van je bloeddruk, hartslag of andere waarden? Dan is het goed om te weten dat veel ziekenhuizen telebegeleiding bieden.

Wat is telebegeleiding?

Telebegeleiding is het begeleiden van patiënten die zelf thuis hun gezondheid controleren in plaats van in het ziekenhuis. Als patiënt heb je thuis meetapparatuur, waarmee de zorgverlener je gezondheid in de gaten houdt. Zo ontvang je informatie over je gezondheid. Ook leer je signalen herkennen als de gezondheid achteruitgaat. Bij telebegeleiding krijg je dus ondersteuning bij het omgaan met je ziekte. Een ander woord voor telebegeleiding is telemonitoring.

Bekijk het korte filmpje over wat telebegeleiding is:

Alle voordelen van telebegeleiding op een rij

• je krijgt meer inzicht in jouw gezondheid
  • het kan je een veilig gevoel geven, omdat je weet dat een zorgverlener meekijkt met jouw metingen
  • je hoeft minder ritjes naar het ziekenhuis te maken of de wijkverpleegkundige hoeft minder vaak langs te komen
  • je kunt jouw familie/naasten toegang geven tot jouw meetgegevens, zodat zij ook op de hoogte zijn

Voor wie is telebegeleiding handig?

Telebegeleiding is voor iedereen die regelmatig naar het ziekenhuis moet voor controles die ook vanuit huis te meten zijn. En voor cliënten bij wie de wijkverpleegkundige regelmatig op bezoek komt voor eenvoudige metingen. Het is vooral handig voor patiënten met hartfalen, COPD, diabetes, IBD (Inflammatory Bowel Disease), kanker, Parkinson en MS (Multiple Sclerose).

Bij welk ziekenhuis kun je terecht voor telebegeleiding?

Benieuwd bij welke ziekenhuizen telebegeleiding mogelijk is? Je vindt dit per aandoening terug in de Wegwijzer telebegeleiding. Ook vind je hier tips en ervaringen van andere patiënten.

Voor patiënten met hartfalen heeft de Harteraad samen met de Patiëntenfederatie Nederland een keuzehulp gemaakt. Ga naar de keuzehulp voor patiënten met hartfalen.

Je kunt natuurlijk ook altijd zelf bij jouw ziekenhuis navragen of telebegeleiding bij jouw situatie past.

Ervaringen patiënten met telebegeleiding

Bekijk het filmpje met patiënt Hugoline Lombarts over telemonitoring:

Lees de ervaringen van patiënt Cheryl Pieneman met telebegeleiding: "Het neemt een hoop paniek bij mij weg"

Lees de ervaringen van patiënt Mirjam Hoekjen over telebegeleiding: "Het geeft me vrijheid"

Meer informatie over telebegeleiding

Meer lezen over wat telebegeleiding is, hoe het werkt en over ervaringen van patiënten kun je op de websites 'Thuis kan het ook' en de Digitale zorggids.