Hoe voorkom je knieklachten bij sporten?

Klachten aan de knie kunnen erg pijnlijk en vervelend zijn. Op iedere leeftijd kun je klachten krijgen. Soms al vanaf je geboorte, maar vaak ook door het sporten, een ongeluk, slijtage of overbelasting. Goed om te weten hoe je knieklachten bij het sporten kan voorkomen.

Knieklachten na val of verkeerde beweging

Knieklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door een val of een verkeerde beweging. Daarna kun je een pijnlijke knie krijgen. De meeste mensen hebben na een val een gekneusde knie. Soms zijn de kniebanden verrekt of gescheurd. Ook kan het kraakbeen in de knie of je Meniscus soms beschadigd zijn. Je Meniscus is een schijfje van kraakbeen, in elke knie zitten 2 van die schijfjes. Ze zorgen ervoor dat je je knie soepel kunt bewegen. En vangen ook schokken op.

Heel af en toe kan de knie uit de kom gaan. En als de knie een hele harde klap krijgt, bijvoorbeeld bij een ongeluk, kan het bot van de knieschijf breken.

Knieklachten bij overbelasting

Ben je niet gevallen, maar heb je toch af en toe pijn aan je knie? Dan kan het zijn dat je je knie te veel hebt belast. Bijvoorbeeld door sporten, overgewicht, lang fietsen of bij artrose. Meestal helpt het om de bewegingen die de pijn geven een tijdje niet te doen. Bij artrose slijt het kraakbeen in je knie. Je kniegewricht beweegt minder soepel en kan ontstoken raken. Dit kan pijnlijk zijn. Toch is het bij artrose juist wel belangrijk dat je blijft bewegen, maar niet te lang achter elkaar. Bij overgewicht kan het helpen om af te vallen. Je knie wordt dan minder belast.

Hoe voorkom je knieklachten bij het sporten?

Veel knieklachten ontstaan tijdens het sporten. Bijvoorbeeld pijn aan de spieren rondom de knie of pijn door een uitgerekte of zelfs gescheurde knie- of kruisband. Je kunt een knieblessure nooit helemaal voorkomen, maar deze tips kunnen je helpen.

1. Doe altijd een warming-up voordat je gaat sporten

Een goede warming-up zorgt ervoor dat je spieren opwarmen. De spieren worden soepeler en zijn beter voorbereid op extra inspanning bij het sporten.

2. Bouw langzaam op

Begin rustig met sporten en maak het langzaam aan wat zwaarder. Ga ook niet meteen te vaak sporten, bouw het op. Rust is ook belangrijk. Zo krijgen je spieren tijd om te herstellen.

3. Draag goede sportschoenen

Sportschoenen moeten een goede zool hebben die de schokken opvangt. Ook is het belangrijk dat de hiel stevig in de schoenen staat. Als je voetproblemen hebt, is het slim om daar rekening mee te houden bij het kopen van nieuwe sportschoenen. Een goede sportwinkel kan je adviseren over de juiste sportschoen.

4. Werk aan het versterken van de spieren rondom je knieën

Met sterkere spieren rondom je knie, blijft de knie beter stabiel. De kans op pijn en blessures wordt minder.

5. Sport op de juiste manier

Zorg voor een juiste techniek bij het lopen, rennen of springen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je de knieën recht naar voren plaatst. Twijfel je of je de oefeningen goed doet? Vraag dan hulp van een professionele trainer.

6. Doe een cooling-down na het sporten

Beëindig je training altijd met een cooling-down door enkele minuten rustig uit te lopen en rekoefeningen te doen. Zo verklein je de kans op pijnklachten en herstellen je spieren sneller na het sporten.

Meer informatie over knieklachten