7 tips om zelf pijn bij knieartrose te verminderen

Artrose in de knie, oftewel slijtage van het kniegewricht, veroorzaakt naast stijfheid vaak pijn. Wat kun je zelf doen om die pijn te verminderen? Deze tips helpen je op weg om pijn bij knieartrose te verminderen.

1) Bewegen bij artrose in de knie

Blijf bewegen: dat is het advies van artsen, fysiotherapeuten en wetenschappers. Pijn en stijfheid en de knie maken soms dat mensen met artrose liever niet meer bewegen, maar dit verzwakt juist het kniegewricht en omliggende spieren. Probeer dus toch in beweging te blijven. Rustig wandelen, fietsen of zwemmen zijn over het algemeen goede manieren van beweging voor wie artrose in de knie heeft. 

2) Oefeningen voor de knie

Het doen van bepaalde oefeningen kan pijn in de knie door artrose verlichten. Een fysiotherapeut kan oefeningen op maat geven. Vaak zijn dit oefeningen die de knie soepel houden, zoals buig- en strekoefeningen. Maar ook spierversterkende oefeningen voor de bovenbeenspier en spieren naast de knie kunnen helpend zijn. Bekijk ook de video’s van UMC Utrecht over oefeningen voor behandeling van knieartrose zonder operatie.

3) Koelen van kniegewricht

Is het kniegewricht pijnlijk door zwelling? Dan kan koelen prettig zijn. Je kunt dit doen door een theedoek op de knie te leggen en daarop een coldpack uit de vriezer. Maar ook een washandje gevuld met ijsklontjes is een prima optie. Koel 3 keer per dag niet langer dan 15 minuten, zo luidt het advies van artsen.

4) Afvallen zorgt voor minder belasting van de kniegewrichten

Overgewicht zorgt voor een extra belasting op het kniegewricht en kan dus extra pijn geven. Weeg je 10 kilo te zwaar, dan hebben je knieën zo’n 50 tot 60 kilo extra te dragen. Een paar kilo afvallen kan dan ook al veel winst opleveren. Hulp nodig bij afvallen? Bekijk de tips op de website van het Voedingscentrum.

5) Hulpmiddelen om overbelasting te voorkomen

Soms zijn bepaalde activiteiten moeilijker door pijn bij knieartrose. Denk aan het opstaan uit een stoel, bukken om je sokken aan te trekken of om iets van de grond te rapen. Om onnodige overbelasting te voorkomen, zijn hier in thuiszorgwinkels allerlei hulpmiddelen voor te vinden. Bij ernstige pijn kan een stok, kruk of ander loophulpmiddel een uitkomst zijn. Een ergotherapeut of huisarts kan hierbij persoonlijk advies geven.

6) Voedingssupplementen kunnen helpen bij knieartrose

Hoe het precies werkt, is nog onvoldoende duidelijk, maar bekend is dat glucosamine/chondroïtinesulfaat pijn door artrose in de knie kan verminderen. Wil je hiermee beginnen? Overleg dan vooraf met je arts over de dosering, de combinatie met eventuele andere medicatie en de duur van een proefperiode.

7) Koop goede schoenen

Goed schoeisel is belangrijk om pijn bij artrose in de knie te verminderen. Welk soort schoen of zool dat is, kan per persoon verschillen. Soms zijn aangepaste schoenen nodig, of een hulpmiddel in de schoen zoals een brace of inlegzooltje. De arts kan je verwijzen naar een specialist die advies op maat geeft.

Meer weten over knieproblemen?

Neem met knieproblemen altijd contact op met je huisarts of behandelend arts. Daarnaast kun je meer lezen over knieproblemen: van letsel tot slijtage in ons blog. Of bekijk meer informatie over knieslijtage. Ben je op zoek naar de beste zorg bij een behandeling bij knieslijtage? Vergelijk ziekenhuizen waar je terechtkunt voor je behandeling.

Artrose aan de knie | CWZ Nijmegen from Canisius Wilhelmina Ziekenhuis on Vimeo.

Vergelijk
Ziekenhuizen om te vergelijken:
+ Ander ziekenhuis toevoegen Maximaal 3 ziekenhuizen