6 feiten en fabels over darmkanker op een rij

Maart is internationaal uitgeroepen tot darmkankermaand. We geven deze ziekte dan extra aandacht. Want welke invloed heeft hoe je leeft op het ontstaan van deze ziekte? En op het herstel na deze ziekte? En moet je bijvoorbeeld voor je operatie aan darmkanker nog stoppen met alcohol drinken en roken? Hier vind je 6 feiten en fabels over darmkanker op een rij.

1. Als je darmkanker hebt, is de kans groot dat je hieraan overlijdt

FABEL

De ziekte darmkanker is goed te genezen als je er op tijd bij bent. Hoe eerder we weten dat iemand darmkanker heeft, hoe meer kans er is op volledige genezing.

2. Darmkanker veroorzaakt pas in een laat stadium klachten

FEIT

Dat klopt. En daarom wordt in Nederland het bevolkingsonderzoek darmkanker uitgevoerd. Iedereen tussen 55 en 75 jaar krijgt elke 2 jaar een oproep om mee toe doen aan het bevolkingsonderzoek.

3. Bij een onderzoek naar darmkanker geldt: hoe schoner de darm, hoe groter de kans dat afwijkingen worden gezien

FEIT

Voor een onderzoek in de darm – dit heet een coloscopie – moet de dikke darm helemaal leeg en schoon zijn. De arts kan de binnenkant van de darm dan goed onderzoeken. De dag voor het onderzoek mag de patiënt niks eten. Water, thee, bouillon en limonade zonder koolzuur mag vaak wel.

4. Om de risico’s bij een darmkankeroperatie te verkleinen, is het belangrijk om de weken voor de operatie zo veel mogelijk binnen te blijven

FABEL

Bewegen is juist goed bij darmkanker. Want hoe fitter iemand is, hoe succesvoller de operatie kan zijn. Door een goede conditie is de kans op problemen en bijwerkingen kleiner. Dat zorgt voor een beter en sneller herstel. Bewegen in de buitenlucht draagt ook bij aan een betere mentale gezondheid.

5. Als je darmkanker hebt, is het belangrijk om voor je operatie nog te stoppen met alcohol drinken en roken

FEIT

Het drinken van alcohol verhoogt de kans op nabloedingen en het risico op plotselinge verwardheid. Het advies is daarom om in ieder geval 4 weken voor de operatie te stoppen met alcohol drinken. Hetzelfde geldt voor roken. Roken vlak voor de operatie zorgt voor een grotere kans op een infectie, longontsteking, trombose en nierfalen.

6. Het eten van rood en bewerkt vlees kan het risico op darmkanker vergroten

FEIT

Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten. Eet daarbinnen maximaal 300 gram rood vlees, zoals rundvlees en varkensvlees. Dit is een maximum, minder of geen vlees eten kan ook. Als vleesvervanger kun je peulvruchten, tofu, tempé of ei nemen of ongezouten noten.

Ken jij de 7 signalen van darmkanker?
Doe de test van de Maag Lever Darm Stichting.

Lees hier over de behandelingen bij darmkanker en vergelijk ziekenhuizen die zorg aanbieden bij darmkanker.

Bron: www.treant.nl