Dit moet je weten over Samen Beslissen in het ziekenhuis

Iedereen moet wel eens naar het ziekenhuis. Bijvoorbeeld voor een onderzoek of voor een behandeling van een ziekte of voor een operatie. Vooraf is er dan vaak een gesprek tussen de patiënt en de arts of een andere zorgverlener. Tijdens zo’n gesprek is het belangrijk om vragen te stellen en te vertellen wat belangrijk voor jou is. Want in een goed gesprek beslissen arts en patiënt samen over de behandeling die het beste past. Dit noemen we Samen Beslissen. Ziekenhuizen houden bij of artsen en patiënten samen beslissingen maken.

Wanneer je bijvoorbeeld kanker hebt, moet je vaak lastige beslissingen nemen in een korte tijd. Deze beslissingen kunnen gevolgen hebben voor jouw leven. Daarom is het belangrijk dat je weet welke keuzes je hebt. Jouw zorgverlener (meestal je arts) helpt je hierbij.

Op Ziekenhuischeck.nl vind je cijfers van ziekenhuizen over Samen Beslissen. Samen beslissen over je behandeling, is belangrijk. De beste behandeling verschilt namelijk per persoon. Als patiënten vinden dat zij niet zoveel kunnen meebeslissen als ze willen, dan kan het ziekenhuis dit verbeteren.

Wat is Samen Beslissen

Bij Samen Beslissen geeft de arts informatie over de verschillende mogelijkheden voor een behandeling. En vertelt over de voor- en nadelen hiervan op korte en langere termijn. Daarna bespreek je wat dit betekent voor jouw persoonlijke situatie. En beslis je samen wat het beste bij jouw situatie past.

De beste behandeling is voor iedere persoon anders. Je wilt bijvoorbeeld heel graag weer sporten na je behandeling. Voor andere mensen is dat misschien minder belangrijk.

Ziekenhuizen houden bij of artsen en patiënten samen beslissingen maken. En ze besteden er aandacht aan. Bijvoorbeeld met trainingen en posters in de wachtkamer.

Samen beslissen met je arts gebeurt in 4 stappen:

De arts moet een beslissing nemen over de beste behandeling. De arts vindt het belangrijk om de mening van de patiënt te horen.

De arts legt uit welke opties je allemaal hebt. En ook welke voordelen en welke nadelen erbij horen. Soms is het ook een keuze om geen behandeling te krijgen.

De arts bespreekt samen met jou wat je voorkeuren zijn. Wat vind jij belangrijk? Wat wil je weer kunnen na je behandeling?

Als laatste neemt de arts samen met jou een beslissing hoe de behandeling eruit gaat zien. Jullie bespreken nog een keer de voordelen en de nadelen. En wat je verder kunt verwachten.

Een voorbeeld:

Een gebroken heup komt vaak voor, elk jaar krijgen zo'n 25.000 mensen hiermee te maken. Vooral ouderen op leeftijd. Meestal is een operatie de beste behandeling. Maar soms, bij een kleine groep ouderen die erg kwetsbaar is, kan een heupoperatie nare gevolgen hebben. Een operatie is daarom niet altijd een goed idee. Dan kan een pijnblokkade misschien meer verbetering geven.

Zelf nadenken over wat voor zorg je wilt is belangrijk. Want je leven kan door een behandeling erg veranderen. Goede zorg begint met een goed gesprek tussen jou en jouw zorgverlener. Vertel wat jij belangrijk vindt. Dan krijg je zorg die beter bij jou past.

Tips voor een goed gesprek

In een goed gesprek stel je vragen aan de arts of behandelaar. En luister je goed naar de antwoorden. Wat jullie elkaar vertellen is even belangrijk. De arts of zorgverlener werkt samen met jou. Hij of zij wil weten wat jij belangrijk vindt. Tijdens een goed gesprek kiezen jullie samen voor de zorg die bij jou past.

Bereid je gesprek voor:

• Schrijf vragen over je ziekte of klachten op. Weet je niet goed wat je moet vragen? Stel dan de 3 goede vragen:
  1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  2. Wat zijn de voordelen en de nadelen van die mogelijkheden?
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?
  • Denk na over wat jij belangrijk vindt in je dagelijks leven
  • Zoek informatie op over de ziekte of behandeling
  • Neem iemand mee naar het gesprek

Wil je meer tips en informatie wat je kan doen voor, tijdens en na een gesprek? Kijk dat op Begin een goed gesprek.nl.

Hoe goed is mijn ziekenhuis?

Ziekenhuizen houden bij of artsen en patiënten samen beslissingen maken. Hoe vaak dit gedaan wordt kun je per ziekenhuis bekijken op Ziekenhuischeck.nl. Ook kan je ziekenhuizen in jouw omgeving met elkaar vergelijken.

Ziekenhuizen vergelijken | Ziekenhuischeck