Hoe herken je prostaatkanker?

Prostaatkanker is de meest voorkomende kankersoort bij mannen ouder dan 50 jaar. Prostaatkanker groeit langzaam, waardoor je het niet altijd even snel merkt. Het is belangrijk om te weten wat je kunt doen om prostaatkanker te herkennen.

Wat is prostaatkanker?

De prostaat van de man ligt onder de blaas. Bij prostaatkanker groeien kwaadaardige cellen in de prostaat. De prostaat kan dan harder gaan aanvoelen. Toch merken mannen niet altijd als zij prostaatkanker hebben. Een dokter kan onderzoeken of je prostaatkanker hebt. Mannen praten niet graag over klachten aan hun prostaat. En laten zich niet altijd op tijd onderzoeken. Het is belangrijk dat wel te doen.

Hoe weet ik of ik prostaatkanker heb?

Prostaatkanker groeit langzaam. De ziekte is daarom soms moeilijk te herkennen. Er is geen bevolkingsonderzoek voor het vroeg opsporen van prostaatkanker. Je kunt wel nagaan of je risico loopt op prostaatkanker. En of het verstandig is om een afspraak te maken bij de huisarts. Mannen uit de groepen hieronder hebben een grotere kans om prostaatkanker te krijgen:

• Mannen vanaf ongeveer 50 jaar.
  • Mannen bij wie prostaatkanker of borstkanker in de familie voorkomt.
  • Mannen van Afrikaanse afkomst.

Denk je dat je risico loopt op prostaatkanker? Bespreek dit dan met je huisarts. De huisarts bespreekt dan met je of het verstandig is om je te laten onderzoeken.

Kan ik mij laten onderzoeken op prostaatkanker?

De huisarts kan bijvoorbeeld testen of je prostaatkanker hebt. Deze test is een Prostaat Antigeen-meting. De website Thuisarts.nl heeft een keuzehulp die je helpt kiezen of je een test wilt doen. Je kunt deze keuze ook met je huisarts bespreken.

Bij welke klachten maak ik een afspraak bij de huisarts?

Het is verstandig om een afspraak te maken met je huisarts als je klachten hebt bij het plassen. Of als je bloed of urine in het sperma hebt. De huisarts bespreekt dan met je of een onderzoek naar prostaatkanker nodig is. De klachten kunnen ook een andere oorzaak hebben.

Meer informatie over prostaatkanker