De meest voorkomende gewrichtsproblemen

In ons lichaam zitten ongeveer 360 gewrichten. Het zijn als het ware scharnieren tussen 2 botten. Met zo’n flinke hoeveelheid gewrichten, is er ook een heel scala aan problemen die eraan kunnen ontstaan.

Soms raken het bot, kraakbeen of gewrichtskapsel van gewrichten geïrriteerd, wat tot klachten kan leiden. Meestal gaat het dan om pijn en/of stijfheid, waardoor dagelijkse dingen niet goed meer lukken. De oorzaak van gewrichtsproblemen kan een ontsteking zijn, overbelasting of artrose. Soms is niet het gewricht zelf, maar de aanhechting van pezen en spieren de boosdoener. Ook de huid rondom een gewricht kan ontstoken of geïrriteerd zijn. De meest voorkomende gewrichtsproblemen op een rij.

1. Schouderklachten

Klachten aan het schoudergewricht geven pijn aan de schouder en soms ook de bovenarm. Het kan ook zijn dat de pijn uitstraalt naar het schouderblad, de nek, de elleboog en zelfs de vingers. Gewrichtsproblemen aan de schouder kunnen het gevolg zijn van zwaar werk, steeds dezelfde beweging maken, een verdraaiing, stress en/of nekklachten. Ook artrose aan het schoudergewricht kan tot klachten leiden.

2. Knieklachten

Problemen aan het kniegewricht ontstaan in veel gevallen door een verkeerde beweging of val. De knie kan dik worden, stijf zijn en pijn doen. Ook kan artrose klachten aan het kniegewricht veroorzaken en kunnen de slijmbeurzen (die de botten en het kniegewricht aan elkaar verbinden) ontstoken raken.

3. Heupklachten

De bekendste problemen met het heupgewricht zijn slijtageklachten, oftewel artrose aan de heup. Het kraakbeen in de heup raakt dan beschadigd of verdwijnt langzaam. Soms ontstaan gewrichtsproblemen aan de heup door overbelasting of een blessure.

4. Reuma

In Nederland hebben zo’n 2 miljoen mensen de diagnose reuma. Reuma is een verzamelnaam voor allerlei klachten aan gewrichten, spieren, botten en pezen. Ontstekingsreuma is een bekende variant, waarbij het afweersysteem het eigen lichaam aanvalt. Daardoor ontstaan er ontstekingen in gewrichten. Veel voorkomende klachten bij reuma zijn pijnlijke spieren of gewrichten, stijfheid, vermoeidheid en moeite met bewegen.

Meer lezen?

Op Ziekenhuischeck.nl vind je meer artikelen over gewrichtsproblemen. Lees ook de volgende artikelen:

Revalidatiecheck

Heb je revalidatie nodig voor je gewrichtsproblemen? Lees meer over orthopedische revalidatie of revalidatie bij reuma op Revalidatiecheck.nl.