Zorg rondom heupartrose actief verbeterd

De afgelopen jaren hebben verschillende ziekenhuizen samengewerkt aan verbeteringen in de zorg voor heupartrose. In 2016 zijn 7 ziekenhuizen gestart met het actief verbeteren van deze zorg. Deze ziekenhuizen zijn: Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Catharina Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis, Martini Ziekenhuis, Medisch Spectrum Twente, OLVG en St. Antonius Ziekenhuis.

Patiënt krijgt inzicht in verbeteringen

De ziekenhuizen werken met verbetercycli. Iedere cyclus duurt een half jaar. In dat half jaar vergelijken ze de uitkomsten van behandelingen en de werkwijze van artsen. Ieder ziekenhuis haalt uit die gesprekken en data de verbeterpunten die ze in hun eigen ziekenhuis oppakken. Samen verbeteren de teams zo de zorg voor heupartrosepatiënten. De resultaten van deze werkwijze zijn zichtbaar. Elk ziekenhuis publiceert de aanpak en resultaten van de verbetercyclus op zijn website. De patiënt krijgt op deze manier inzicht in wat er is verbeterd en waarom.

Daling in opnameduur

Voor patiënten is het medisch gezien beter om zo kort mogelijk in het ziekenhuis te verblijven na een heupoperatie, bovendien is het goedkoper. Een langer dan noodzakelijk verblijf kan namelijk leiden tot vermijdbare complicaties. Door verschillende verbeterinitiatieven is de gemiddelde opnameduur vanwege een primaire heupvervanging met 17% teruggebracht.

Weinig complicaties

Alle ziekenhuizen laten lage percentages complicaties zien tijdens en na de opname van een totale heupprothese. Zo heeft binnen de genoemde ziekenhuizen 97% van de patiënten geen complicaties binnen 90 dagen na een primaire totale heupoperatie.

Vermindering van leefregels

Er is een inventarisatie gedaan naar de leefregels waaraan patiënten zich na een totale heupprothese moeten houden. Deze bleken soms onnodig beperkend te zijn. Door dit met elkaar te bespreken zijn verbeteringen aangebracht. Zo moesten patiënten bijvoorbeeld de eerste 6 weken na de operatie op hun rug liggen. Na onderzoek in een van de ziekenhuizen (OLVG) bleek dat het belang van deze ‘rugperiode’ nooit wetenschappelijk was aangetoond en is deze leefregel hier afgeschaft.

Lees het volledige rapport.

Bron: Santeon