Ziekenhuizen vragen regelmatig de mening van patiënten. Op deze manier kunnen zij de zorg steeds verder verbeteren. Als je op de polikliniek bent geweest, of na opname in het ziekenhuis, ontvang je van het ziekenhuis een vragenlijst. Daarnaast wordt er iedere twee jaar een landelijk onderzoek gedaan naar wat mensen in Nederland vinden van hun ziekenhuis.
Een aantal ziekenhuizen gebruikt dezelfde vragenlijst voor het meten van patiëntervaringen: de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De PEM is een korte vragenlijst, die een goed beeld geeft hoe de patiënt zijn bezoek aan het ziekenhuis heeft ervaren. De cijfers van de PEM vind je op Ziekenhuischeck. Dit cijfer is nog niet beschikbaar bij alle ziekenhuizen, alleen bij de ziekenhuizen die de PEM-vragenlijst gebruiken.
Het algemene waarderingscijfer is afkomstig uit landelijk onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Ruim 20.000 (potentiële) patiënten is gevraagd wat zij vinden van ziekenhuizen, die zij de afgelopen twee jaar ten minste één keer hebben bezocht. Voor het onderzoek is de volgende vraag gesteld: ‘Als u uw ziekenhuis met een algemeen rapportcijfer mag beoordelen, welk cijfer geeft u dan?’
Rapportcijfer algemene waardering
8,4
Tjongerschans
Mensen in Nederland geven Tjongerschans een 8,4. Dit rapportcijfer komt uit een landelijk imago-onderzoek dat is uitgevoerd in 2021. Het geeft een algemene indruk van de ervaringen van patiënten, naasten, bezoekers en inwoners van de regio.
Toelichting van het ziekenhuis:
De mening van onze patiënten en bezoekers is voor ons de belangrijkste graadmeter. Tijdens het zorgproces willen wij graag van u horen wat uw mening is en hoe u over de geboden zorg denkt. We doen dit met een (meestal korte) vragenlijst. In enkele minuten kunnen patiënten aangeven hoe zij oordelen over Tjongerschans. Deze vragenlijsten zijn anoniem. De gegevens worden gebruikt voor het verbeteren van onze (zorg)processen.
U kunt ook via onze website uw mening geven. Wij hebben hiervoor de pagina 'Uw ervaring' in het leven geroepen. U kunt via onder andere het online formulier uw ervaring naar de ombudsfunctionaris van Tjongerschans toesturen. Uw ervaring wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Daarnaast worden uw gegevens alleen voor het doel van de melding gebruikt. Anonieme meldingen kunnen niet in behandeling worden genomen.
ZorgkaartNederland is een website voor de Nederlandse gezondheidszorg waar patiënten anoniem hun waardering kunnen geven over hun ervaring met wettelijk erkende zorgverleners en zorginstellingen zoals een ziekenhuis. Wij monitoren wat er over Tjongerschans en onze specialisten in huis wordt gezegd en nemen de reviews serieus. Waar nodig vragen wij om contact op te nemen met onze ombudsfunctionaris.
Bron: Imago-onderzoek Nederlandse ziekenhuizen, Newcom Research & Consultancy
Score op Zorgkaart Nederland