Vragenlijst van het ziekenhuis
Ziekenhuizen vragen regelmatig de mening van patiënten. Op deze manier kunnen zij de zorg steeds verder verbeteren. Als je op de polikliniek bent geweest, of na opname in het ziekenhuis, ontvang je daarom van het ziekenhuis een vragenlijst via de mail. Daarnaast wordt er iedere twee jaar een landelijk onderzoek gedaan naar wat mensen in Nederland vinden van hun ziekenhuis.
Patiëntervaringscijfers
Een aantal ziekenhuizen gebruikt dezelfde vragenlijst om patiëntervaringen te meten: de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De PEM is een korte vragenlijst, die een goed beeld geeft hoe de patiënt zijn bezoek aan het ziekenhuis heeft ervaren. De cijfers van de PEM-vragenlijst vind je op Ziekenhuischeck als patiëntervaringen. Dit cijfer is alleen beschikbaar bij ziekenhuizen die gebruik maken van de PEM-vragenlijst.
Naast het algemene cijfer, zijn er ook patiëntervaringscijfers voor de polikliniek en voor de kliniek (na een opname in het ziekenhuis), en rapportcijfers van (de ouders / verzorgers van) kinderen.
Algemene waardering
Bij alle ziekenhuizen op Ziekenhuischeck staat een 'Algemene waardering'. Dit rapportcijfer is afkomstig uit landelijk onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Ruim 20.000 (potentiële) patiënten is gevraagd wat zij vinden van ziekenhuizen, die zij de afgelopen twee jaar ten minste één keer hebben bezocht. Voor het onderzoek is de volgende vraag gesteld: ‘Als u uw ziekenhuis met een algemeen rapportcijfer mag beoordelen, welk cijfer geeft u dan?’
Gemiddelde cijfers
Op Ziekenhuischeck vind je geen rapportcijfers van individuele patiënten. Iedere patiënt is anders, en ieder bezoek aan het ziekenhuis kan anders worden ervaren. Op Ziekenhuischeck zie je daarom het gemiddelde cijfer dat alle patiënten.
Zelf je mening geven?
Wil je individuele ervaringen lezen? Of wil je zelf een review geven over je zorginstelling of arts? Dan kun je terecht op de website Zorgkaart Nederland.