Groot deel zorggebruikers zoekt online naar informatie rond zorgvraag

Onderzoeksinstituut Nivel heeft onderzoek gedaan naar het (online) zoekgedrag van zorggebruikers. Uit de Transparantiemonitor blijkt dat 60% van de zorggebruikers zelf op zoek gaat naar informatie over zijn gezondheid of aandoening. Een overgroot deel van 79% doet dit via internet. De website Ziekenhuischeck.nl voorziet daarmee in een bestaande behoefte.

Behandelingen

Het onderzoek toont verder aan dat zorggebruikers het meest zoeken naar informatie over mogelijke behandelingen (37%). Slechts 17% zoekt naar informatie over zorgaanbieders. Zorggebruikers kunnen op Ziekenhuischeck.nl aangeboden behandelingen in ziekenhuizen onderling vergelijken.

Ziekenhuischeck

Internet blijkt een belangrijk medium voor het zoeken van antwoorden op zorgvragen. Dit is één van de redenen waarom de NVZ kwaliteitsinformatie van haar ziekenhuizen toont op de website Ziekenhuischeck.nl. Op Ziekenhuischeck vindt de patiënt kwaliteitsinformatie over 20 veelvoorkomende behandelingen, en over alle ziekenhuizen in Nederland. Alle ziekenhuizen zijn hiermee transparant over de kwaliteit van hun zorg.

Infographic

Bekijk de meest opvallende resultaten van het Nivel-onderzoek in de infographic op de website van Nivel.