Eiwit in bloed voorspelt risico op hartinfarct

Een bepaald eiwit in het bloed blijkt het risico op hart- en vaatziekten te kunnen voorspellen. Hoe hoger het gehalte van dit eiwit, hoe groter de kans op bijvoorbeeld een hartinfarct.

Dat bloedonderzoek kan helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, is op zich niet nieuw. Denk maar aan het meten van het cholesterol in je bloed. Artsen weten dat een verhoogd LDL-cholesterol (ook wel bekend als het ‘slechte’ cholesterol) tot hartklachten kan leiden. Nu hebben onderzoekers van het Amsterdam UMC nog iets ontdekt dat het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Ze onderzochten het bloed van zo’n 18.000 mensen en zagen dat ook het eiwit Lp(a) een rol speelt.

Ontstekingen in vaatwanden

Lp(a) is een eiwit dat vetten vervoert in het bloed. Voluit heet het eiwit: lipoproteïne(a). Hoeveel Lp(a) er in je bloed zit, is per persoon verschillend en blijft je hele leven ongeveer gelijk. Hoe gezond of ongezond je leeft, heeft daar dus geen invloed op. Op het ‘staartje’ van het eiwit zitten stoffen die ontstekingen in de vaatwanden kunnen veroorzaken, zo hebben de Amsterdamse onderzoekers gezien. Daarmee neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Hoe hoger het gehalte Lp(a), hoe groter het risico.

Behandeling bij verhoogd Lp(a)

De onderzoekers willen dan ook dat artsen het Lp(a) voortaan meten als ze bloed laten onderzoeken op een verhoogd cholesterol. Maar ook bij mensen met hypercholesterolemie en bij mensen die hart- en vaatziekten in de familie hebben. Een behandeling voor een verhoogd Lp(a) is er nog niet, maar wetenschappers zijn hiermee bezig. Voor nu is het belangrijk om bij een hoog gehalte Lp(a)-eiwit extra op te letten en zo gezond mogelijk te leven. Op die manier komen er immers in ieder geval geen extra risico’s op hartaandoeningen bij.

Gezonde leefstijl belangrijk bij verlagen cholesterol

Zorgen voor een laag cholesterol is daarbij bijvoorbeeld een belangrijke stap. Een hoog cholesterol verhoogt immers de kans op hart- en vaatziekten. Maar ook overgewicht, roken en een hoge bloeddruk vergroten het risico. Een gezonde leefstijl helpt om deze problemen tegelijkertijd aan te pakken. Ook schrijven artsen soms medicatie voor om het cholesterol blijvend te verlagen.

Meer informatie over hart- en vaatziekten