Wat is hartvaten disfunctie?

Bij veel mensen - vooral vrouwen - die last hebben van pijn op de borst, wordt geen oorzaak gevonden. Er kan dan sprake zijn van een relatief onbekende ziekte: hartvaten disfunctie. Deze ziekte was tot voor kort niet vast te stellen. Steeds meer ziekenhuizen kunnen hartvaten disfunctie wel vaststellen en behandelen.

60.000 mensen met klachten

Als je last hebt van pijn op de borst, vermoeidheid en kortademigheid, denk je al snel dat er iets mis is met het hart. Maar in meer dan de helft van de gevallen wordt er geen oorzaak gevonden. Het gevolg? Zo’n 60.000 mensen in Nederland lopen rond met klachten zonder dat er iets aan gedaan wordt. Ze zijn bezorgd omdat er geen oorzaak wordt gevonden en gaan twijfelen aan zichzelf. Dit zorgt weer voor stress, waardoor de klachten alleen maar toenemen.

Functioneren van slagaders

Bij hartvaten disfunctie is er iets mis met het functioneren van de grote en/of kleine slagaders rond het hart. De ziekte wordt ook wel Microvasculaire Coronaire Dysfunctie (MCD) genoemd. Via een vaatfunctietest stelt de cardioloog hartvaten disfunctie vast. In 80% van de gevallen helpt de vaatfunctietest om een juiste diagnose en behandeling te stellen. Voor patiënten is het vaak een enorme opluchting dat er eindelijk erkenning is van hun klachten.

Behandeling

De behandeling bij hartvaten disfunctie bestaat vooral uit het behandelen van aanwezige risicofactoren en het geven van leefstijladvies. Daarnaast wordt om de klachten te verminderen dezelfde therapie gegeven als voor patiënten met klachten door vernauwing van de kransslagaders. Het doel van de behandeling is om klachten te verminderen en de conditie te verbeteren. Op dit moment is er nog geen optimale behandeling voor hartvaten disfunctie.

Vrouwenhart

Zo’n 60.000 patiënten in Nederland hebben dus klachten die kunnen wijzen op hartvaten disfunctie, waarvan 10.000 dagelijks ernstige klachten. Twee derde van alle patiënten is vrouw, vaak in de overgang. Dat heeft vooral te maken met de bescherming die het hormoon oestrogeen biedt. Bij mannen openbaren hart- en vaatproblemen zich meestal eerder. Mannen hebben eerder te maken met dichtgeslibde vaten, omdat ze de bescherming van oestrogenen missen die vrouwen wel lange tijd hebben. Als het oestrogeengehalte daalt bij vrouwen rond de overgang, valt die bescherming bij hen weg. Er wordt in de media al over het ‘vrouwenhart’ gesproken. Er zijn dus zeker belangrijke geslachtsverschillen bij dit ziektebeeld.

Ziekenhuizen

De volgende ziekenhuizen stellen hartvaten disfunctie vast met een vaatfunctietest: