5 tips voor een gezond hart

Dagelijks overlijden in ons land meer dan 100 mensen aan hart- en vaatziekten. Wereldwijd is dit zelfs de meest voorkomende doodsoorzaak. Wat kun je doen om je hart en vaten gezond te houden?

Hartfalen, een hartritmestoornis of een hartinfarct: honderdduizenden mensen in Nederland hebben ermee te maken. Volgens cijfers van de Hartstichting zijn er in ons land 1,55 miljoen mensen met een chronische hart- of vaatziekte. En dat zijn alleen nog maar de mensen die wéten dat er iets mis is met hun hart. Of je nu hartpatiënt bent of niet: goed voor je hart zorgen kan problemen helpen voorkomen. 5 tips om je op weg te helpen.

1. Maak bewuste voedingskeuzes

Een gezonde leefstijl begint bij bewuste voedingskeuzes. Kies voor een afwisselend weekmenu met veel groente, fruit en voedingsvezels. Vezels haal je bijvoorbeeld uit volkorengranen, zilvervliesrijst, peulvruchten, noten en aardappelen. Vezels zijn belangrijk voor de spijsvertering en helpen hart- en vaatziekten voorkomen. Zuinig zijn met zout is ook belangrijk om het hart in goede conditie te houden. Vet in de voeding is niet erg, maar let erop dat het vooral onverzadigde vetten zijn in plaats van verzadigde vetten. Verzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in volle zuivelproducten, vet vlees en koek. Plantaardige producten bevatten juist veel onverzadigde vetten.

2. Houd je cholesterol op peil

Door verzadigde vetten zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde vetten, blijft je cholesterol op peil. Cholesterol is een grote boosdoener bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Deze vettige stof plakt als het ware vast aan de binnenwand van bloedvaten, waardoor deze steeds nauwer worden. Dit kan een hartinfarct of andere vormen van hart- en vaataandoeningen veroorzaken. Gezond eten zoals bij tip 1 en voldoende bewegen helpen om het goede cholesterol (HDL) in je bloed te verhogen en het slechte cholesterol (LDL) te verlagen. Een goede verhouding tussen deze 2 is belangrijk voor een gezond hart en vitale vaten.

3. Zorg voor genoeg beweging

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om iedere week minstens 2,5 uur matig intensief te bewegen, om zo hart en vaten gezond te houden. Wandelen, fietsen of zwemmen zijn daar voorbeelden van. Door voldoende te bewegen stijgt de hoeveelheid goed HDL-cholesterol in je bloed en daalt de bloeddruk. Met een gezonde bloeddruk hoeft ons hart minder intensief te werken om het bloed rond te pompen. Door te bewegen train je dus eigenlijk ook je hartspier. Nog een voordeel van bewegen: het is goed voor de psyche en helpt stress verlagen.

4. Voorkom stress

Stress is bewezen slecht voor ons hart. Het kan dus geen kwaad om stress te voorkomen of te verminderen. Een gezonde leefstijl kan daar een goed begin van zijn. Lekker in je vel zitten, goed slapen, energiek zijn: het draagt allemaal bij. Probeer niet teveel activiteiten op één dag te plannen en houd ruimte vrij voor onverwachte gebeurtenissen. Focus steeds op één taak of activiteit tegelijk. Multitasken lijkt fijn, maar kost mentaal veel energie. Plan ook bewust momenten in om te ontspannen of doe iets waar je energie van krijgt.

5. Risico’s verlagen

Naast al deze tips kun je nog een aantal dingen doen om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Stoppen met roken bijvoorbeeld. Roken leidt tot een hogere bloeddruk en verlaagt het goede HDL-cholesterol in ons bloed. Ook overgewicht heeft een negatieve impact op het cholesterol. Vooral buikvet verhoogt het gehalte aan het slechte LDL-cholesterol. Bovendien: teveel buikvet geeft risico op diabetes, en diabetes kan op haar beurt weer hart- en vaatziekten in de hand werken.

Heb je klachten die kunnen wijzen op hart- en vaatziekten? Bespreek het met je huisarts of vergelijk ziekenhuizen in jouw regio die deze behandeling aanbieden.