Behandelingen bij hart- en vaatziekten: pacemaker en dotteren

Als mensen ‘het aan hun hart hebben’, hoor je ze vaak over pacemakers, dotteren en stents. Wat zijn dit voor behandelingen? En bij welke hart- en vaatziekten komen ze voor?

In Nederland zijn er zo’n 1,5 miljoen mensen met een chronische hart- of vaataandoening. Zij hebben bijvoorbeeld last van een hartritmestoornis. Een gezond hart trekt samen door een elektrische prikkel. Bij een hartritmestoornis gaat de prikkel in het hart verkeerd, te snel of te langzaam. Dit kan klachten geven, zoals pijn op de borst, hartkloppingen, duizeligheid of kortademigheid. Er zijn verschillende soorten hartritmestoornissen. In veel gevallen zijn hartritmestoornissen goed te behandelen.

Wat is een pacemaker?

Een pacemaker is een bekende behandelmethode bij hartritmestoornissen. Artsen kiezen bijvoorbeeld voor een pacemaker als het hartritme te langzaam is, of bij hartfalen. De pacemaker geeft stroomstootjes af om het hart weer in het juiste ritme te krijgen. Een pacemaker zit onder de huid, ter hoogte van het sleutelbeen. Met draadjes verbindt de arts de pacemaker met het hart. Er is ook een draadloze pacemaker. Hierbij zitten de batterij en chip met ankertjes vast in de wand van de rechter hartkamer. De cardioloog besluit samen met de patiënt welke pacemaker nodig is.

Wat is dotteren?

Dotteren is een veel voorkomende behandeling bij hart- en vaatziekten. Deze behandeling komt voor bij een vernauwing in de kransslagader. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een hartinfarct of angina pectoris. Kransslagaders geven het hart bloed. Bij een vernauwing kan er dus minder bloed doorheen en komt het hart zuurstof en voedingsstoffen tekort. Als de slagader voor meer dan 50% is vernauwd, kan de cardioloog kiezen voor een dotterbehandeling. Hij maakt de kransslagader dan weer ruimer door er een soort ballonnetje in op te blazen.

Wat is een stent?

Bij een dotterbehandeling kan de arts ervoor kiezen om een stent te plaatsen. Hij rekt dan niet alleen de kransslagader op met een ballonnetje, maar laat er ook een soort veertje in achter. Deze voorkomt dat de slagader weer afsluit na het dotteren.