Gezond je operatie in met Fit4Surgery-programma

Zo fit mogelijk je operatie in. Dat is het doel van het programma Fit4Surgery. Want: hoe fitter je de operatie in gaat, hoe beter je de operatie uit komt, zo is de gedachte. Verschillende ziekenhuizen bieden dit programma aan, met minder problemen na de operatie als gevolg.

Fysieke training en gezonde voeding

Tijdens het Fit4Surgery-programma volgen patiënten fysieke trainingen. Ook eet je gezonder en krijgen ze extra voeding. Verder krijg je mentale begeleiding en begeleiding bij het stoppen met roken of drinken van alcohol. Samen met de patiënt wordt een persoonlijk plan gemaakt ter voorbereiding op de operatie. De fysiotherapeut en de diëtist zijn nauw betrokken bij de uitvoering van het programma.

50% minder problemen na operatie

Het Radboudumc startte 2 jaar geleden als eerste ziekenhuis met het Fit4Surgery-programma voor patiënten met darmkanker. Met succes: het aantal problemen na een operatie nam met 50% af. Ook lagen patiënten gemiddeld 2 dagen korter in het ziekenhuis. Uit verschillende (inter)nationale studies komen vergelijkbare resultaten. Reden voor het Radboudumc om het programma de komende jaren op grotere schaal beschikbaar te stellen, samen met de 4 grootste zorgverzekeraars en met ondersteuning van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en Zorginstituut Nederland.

Fit4Surgery voor verschillende operaties

Het is de bedoeling dat het Fit4Surgery-programma later ook wordt aangeboden aan patiënten die een operatie ondergaan op het gebied van:

• Alvleesklierkanker
  • Dikkedarmkanker
  • Endeldarmkanker
  • Leverkanker
  • Kanker in het buikvlies
  • Slokdarmkanker
  • Een aneurysma van de buikslagader.

Het Radboudumc rolt het programma ook uit bij patiënten die onder behandeling zijn bij de afdelingen:

• Neurochirurgie
  • Hoofd-hals oncologie
  • Plastische chirurgie
  • Urologie
  • Gynaecologie
  • Plastische chirurgie
  • Orthopedie.

Inmiddels bieden meerdere ziekenhuizen het Fit4Surgery-programma aan, zoals het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven, Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch, het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop, ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede, Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar, ziekenhuis Rivierenland in Tiel, Nij Smellinghe in Drachten en het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam.