9 tips bij ziekenhuisopname

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) worden jaarlijks zo’n 2.394.000 vrouwen opgenomen in het ziekenhuis, en zo’n 1.915.700 mannen*. De kans dat je een keer in je leven een ziekenhuisopname meemaakt, is dus vrij groot. Is dit voor jou of je naaste de eerste keer? Dan is het handig om je op zo’n ziekenhuisopname voor te bereiden. In dit artikel 9 dingen waaraan je moet denken bij een geplande ziekenhuisopname.

1) Dingen om mee te nemen bij een ziekenhuisopname: documenten

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende dingen:

• Legitimatie (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart, vreemdelingendocument).
  • Polisblad van je zorgverzekeraar of zorgpasje.
  • Afspraakbevestiging.

2) Dingen om mee te nemen bij een ziekenhuisopname: medicatie

Neem een actueel medicatieoverzicht mee. Dit overzicht vraag je op bij je apotheek. Gebruik je daarnaast ook zelfzorggeneesmiddelen die je bij de drogist hebt gekocht? Neem al je medicijnen inclusief de doosjes mee.

Ben je overgevoelig of allergisch voor (bestanddelen van) medicijnen? Neem daarvan ook een overzicht mee.

3) Dingen om mee te nemen bij een ziekenhuisopname: dieetinformatie

Volg je een bepaald dieet? Zoals een lactosevrij of glutenvrij, of ben je vegetariër of veganist? Geef dit dan door tijdens het opnamegesprek. De diëtist kan er dan voor zorgen dat je het dieet kunt blijven volgen tijdens je opname.

4) Dingen om mee te nemen bij een ziekenhuisopname: dagelijkse benodigdheden

Voor een ziekenhuisopname neem je daarnaast ongeveer dezelfde spullen mee als die je zou meenemen op vakantie. Grote kans dat je met meerdere mensen op een zaal ligt (zowel bij mannen als vrouwen), dus vergeet je nachtkleding niet. En comfortabele kleding en schoenen voor overdag, zodat je wat rond kunt lopen. Ondergoed uiteraard, en toiletartikelen, (lees)bril, kunstgebit en alle andere dingen die je dagelijks nodig hebt. Heb je een eigen rolstoel of rollator die je meeneemt? Plak er dan een sticker op met je naam en adres. Op die manier zijn verdwaalde eigendommen altijd te achterhalen tijdens je ziekenhuisopname.

5) Zorg dat je je niet verveelt

De gemiddelde ligduur bij een ziekenhuisopname is 5,2 dagen*. Niet elk ziekenhuis heeft een uitgebreid entertainmentsysteem, en je familie of vrienden hebben niet altijd de mogelijkheid om de hele dag naast je bed te zitten tijdens je ziekenhuisopname. Of je hebt beperkte bezoektijden. Dus denk aan een goed boek, tijdschriften of tablet. Pas wel op met waardevolle spullen. Laat die zoveel mogelijk thuis. Een ziekenhuis is een openbaar gebouw dus iedereen kan vrij in- en uitlopen.

6) Informeer de thuiszorg

Ontvang je al thuiszorg? Informeer hen dan ook over je opname in het ziekenhuis. Voor je het weet staat de thuiszorgmedewerker voor niets op de stoep. Heb je nog geen thuiszorg, maar verwacht je die nodig te hebben na je ziekenhuisopname? Informeer hier dan naar zodra je weet dat je opgenomen wordt.

7) Regel iemand voor je huisdieren en/of planten

Breng je een aantal dagen door in het ziekenhuis vanwege een ziekenhuisopname? Vergeet dan niet iemand te regelen die thuis kan zorgen voor je huisdieren en/of planten. Vraag eventueel de buren een oogje in het zeil te houden als je er niet bent en te zorgen voor de post.

8) Blijf in beweging

Uit onderzoek blijkt dat mensen met een goede conditie beter herstellen na een operatieve ingreep. Het is dus belangrijk om in beweging te blijven in de periode voorafgaand aan een opname in het ziekenhuis. Lees meer over bewegen voor, tijdens en na je ziekenhuisopname in de folder van UMC Utrecht.

9) Laat rookwaren thuis

Rook je nog? Een ziekenhuisopname is een mooie gelegenheid om te stoppen met roken. Ziekenhuizen zijn rookvrij en vaak mag je ook in de (directe) omgeving buiten niet roken. Je hebt vaak dus geen mogelijkheid om te roken, en bovendien word je er niet aan herinnerd omdat je niemand ziet roken. Dit kan het stoppen makkelijker maken. Daarnaast herstellen niet-rokers sneller van een medische ingreep en de kans op complicaties is kleiner.

Met deze 9 tips ben je weer wat beter voorbereid op je aanstaande opname in het ziekenhuis. Vaak geven de afzonderlijke ziekenhuizen zelf ook nog tips rond een ziekenhuisopname op hun eigen website. Check die dus ook even voor je gaat.

*Aantal ziekenhuisopnamen en ligduur in 2012, bron: RIVM.

Revalidatiecheck

Moet je na je ziekenhuisopname revalideren en wil je daarover meer weten? Kijk op Revalidatiecheck.nl.