ikHerstel-app: versnelt herstelproces met 5-14 dagen

Een persoonlijke digitale coach die patiënten tijdens het zorgtraject ondersteunt, terwijl de arts op afstand meekijkt. Dat biedt de ikHerstel-app, inmiddels in gebruik bij 6 ziekenhuizen. Patiënten halen er zoveel vertrouwen en hulp uit, dat het herstelproces na een operatie in de praktijk zelfs tussen de 5 en 14 dagen sneller kan verlopen.

De vakgroep Gynaecologie van het Deventer Ziekenhuis is in januari van dit jaar gestart met de inzet van de ikHerstel-app. Gynaecoloog in opleiding Stèphanie Eilander legt uit hoe de app in de praktijk werkt: ”We zetten de app met name in bij de iets grotere ingrepen met veel hersteltijd, zoals een verzakkingsoperatie en verwijdering van baarmoeder of eierstokken. De doktersassistente meldt de patiënt aan, de patiënt krijg de inlogcode via de mail en kan dan de app gebruiken. Afhankelijk van de operatie is er een zorgpad in de app beschikbaar.”Dashboard helpt bij snel herstel

Dashboard helpt bij snel herstel

Met een dashboard krijgt de patiënt inzicht op het verloop van het herstel. Een activiteitenmeter geeft aan op welk moment welke activiteit weer kan worden gedaan. Deze inzichten stimuleren het werken aan herstel.Minder werkdruk

Minder werkdruk

Naast het voordeel van de verkorte hersteltijd, kan de app ook zorgen voor minder werkdruk. Patiënten zijn soms onzeker over hun herstel en bellen met vragen naar de polimedewerkers en artsen. De app kan ervoor zorgen dat er minder ongeplande telefoontjes en consulten volgen na een operatie.

Groot succes

Dat de app een groot succes is blijkt uit het feit dat de app in 2021 de Zinnige Zorg Award won, ingesteld door VGZ. Inmiddels wordt de app door steeds meer ziekenhuizen omarmd.

Meer over digitale zorg:

Telebegeleiding: wat is het en waarom zou je het doen?
BeterDichtbij-app verbindt arts en patiënt

Bron: icthealth