Dijklander Ziekenhuis

Dijklander Ziekenhuis

Bekijk locaties en contactinformatie

Introductie door Dijklander Ziekenhuis

Over het Dijklander Ziekenhuis
Het Dijklander Ziekenhuis wil een ziekenhuis zijn waar u zich welkom voelt. Een ziekenhuis waar het niet alleen draait om de vraag ‘wat is er met u’ maar ook om ‘wat is voor u belangrijk?’ Wij willen onze patiënten écht begrijpen. We zijn geworteld in de regio’s Waterland en West-Friesland en bieden zorg aan al hun inwoners. Als opleidingsziekenhuis delen we kennis en ervaring. Het houdt ons scherp en zo blijven we ons ontwikkelen. Samenwerking met andere partijen zoals (academische) ziekenhuizen, huisartsen en thuiszorg vinden wij voor goede zorg onmisbaar.

Kwaliteitscijfers

Dijklander Ziekenhuis

Digitale zorg

Digitale zorg

Je kunt steeds meer dingen digitaal regelen met jouw ziekenhuis. Je kunt bijvoorbeeld online een afspraak maken. Of je kunt bijvoorbeeld de uitslag van een bloedonderzoek online bekijken. Soms kun je ook mailen of videobellen met je arts. Het is voor veel mensen fijn als je niet voor alles naar het ziekenhuis moet. 

Ieder ziekenhuis heeft een eigen digitaal patiëntenportaal. Dat is een website waar je als patiënt je medicijnenoverzicht kunt zien. Je kunt er ook afspraken maken, of de uitslag van een onderzoek bekijken. Op zo’n patiëntenportaal log je in met je DigiD.

Patiëntenportaal

Dijklander Ziekenhuis heeft een online portaal waar patiënten hun gegevens kunnen inzien.

Bezoek patiëntenportaal

Hoe is de digitale zorg geregeld?

Dit zegt het ziekenhuis zelf over digitale zorg in Dijklander Ziekenhuis:

Het Dijklander Ziekenhuis behoort tot de voorhoede van ziekenhuizen die digitale consulten aanbieden. Ruim 30% van de consulten binnen het ziekenhuis gebeurt niet meer fysiek, maar digitaal of telefonisch. Daarmee staat het Dijklander op de 16e plek van de 64 Nederlandse ziekenhuizen die digitale consulten aanbieden. Dat blijkt uit de DHD Monitor Digitale Zorg, uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).


Sinds de coronacrisis zijn veel digitale consulten versneld ingevoerd, zodat patiënten ondanks de maatregelen toch hun afspraak konden hebben. De patiënt heeft minder reistijd en –kosten, en kan in z’n eigen omgeving met de zorgverlener contact hebben. Zelfs al vóór de coronacrisis zat het Dijklander boven het landelijk gemiddelde qua aantal digitale consulten en sindsdien is dat alleen maar verder toegenomen. Niet alleen videoconsulten worden onder digitale consulten gerekend, ook telefonisch consulten, e-consulten en telemonitoring (het op afstand meten van gezondheidswaarden zoals bloeddruk) tellen mee.


Programma Digitale Zorg

De monitor Digitale Zorg is ontwikkeld door Dutch Hospital Data en is gebaseerd op gegevens van de Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg. Het is onderdeel van het NVZ-programma Digitale Zorg waarmee de Nederlandse Vereniging Ziekenhuizen (NVZ) alle ziekenhuizen ondersteunt en stimuleert om eind dit jaar het aantal fysieke polibezoeken met 25% te verminderen door inzet van digitale zorg.Als patiënt van het Dijklander Ziekenhuis kunt u gebruik maken van verschillende app’s en websites.

Als patiënt van het Dijklander Ziekenhuis kunt u gebruik maken van verschillende app’s en websites.

DigiD

Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Of dat nou bij de overheid is, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. In het Dijklander heeft u een DigiD nodig om te kunnen inloggen op Mijn Dijklander. Op de website van het Dijklander Ziekenhuis vindt u informatie en een formulier waarmee u iemand kunt machtigen om mee te kijken in uw medisch dossier.

Mijn Dijklander patiëntenportaal

Via het patiëntenportaal Mijn Dijklander kunt u meekijken in uw medisch dossier. U kunt inloggen met uw DigiD. In Mijn Dijklander vindt u uw afspraken, brieven, folders en uitslagen van onderzoeken. Voorafgaand aan uw afspraak, kunt u op Mijn Dijklander alvast vragenlijsten invullen en patiëntinformatie lezen. Steeds meer behandelaren bieden ook de mogelijkheid om e-consulten te sturen. U kunt dan berichten en foto’s sturen of vragen stellen. U krijgt binnen 3 werkdagen antwoord. Via Mijn Dijklander kunt u ook beeldbellen met uw arts. Dit is op afspraak. Het beeldbellen is een digitaal consult. U hoeft dan niet naar het ziekenhuis te komen.

PATIENT+

Een keuzehulp is een digitaal hulpmiddel dat ondersteunt bij Samen Beslissen. De patiënt ontvangt informatie over zijn diagnose en alle behandelingen die mogelijk zijn. Hij leert welke voordelen en nadelen elke behandeling heeft. Ook stelt een keuzehulp een aantal vragen die inzicht geven in de persoonlijke voorkeuren en situatie van de patiënt. En de keuzehulp toetst of de patiënt de informatie heeft begrepen.

Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)

Een PGO (Persoonlijke Gezondheids Omgeving) is een app of website waar u uw medische gegevens verzamelt. Bijvoorbeeld informatie vanuit de huisarts over uw medicijnen, het verslag van het huisartsbezoek, of gegevens vanuit het ziekenhuis. Vanuit een PGO kunt u zelf bepalen met wie u de informatie wilt delen.

E+POS (elektronische preoperatieve screening)

Als u in aanmerking komt voor een operatie of een onderzoek waarbij u anesthesie krijgt, is het noodzakelijk dat u gescreend wordt door een anesthesioloog. In voorbereiding op de anesthesie vult u een digitale gezondheidsvragenlijst in die u via de mail krijgt toegezonden (E+POS). Daarna heeft u telefonisch of op de poli een gesprek met de anesthesioloog over uw medicijngebruik en gezondheidstoestand.

Thuismeten

Voor patiënten met hartfalen en IBD is er de Thuismeten app. U kunt uw klachten bijhouden en eenvoudige metingen invoeren, die u thuis zelf doet. In de Thuismeten app vindt u ook informatie over uw ziekte en behandeling en krijgt u handige tips. De zorgverlener kijkt op afstand hoe het met u gaat en neemt contact met u op als dat nodig is.

Virtual fracture Care

Patiënten met een relatief simpele en stabiele botbreuk hoeven voor hun nacontrole niet meer naar het ziekenhuis te komen. Alle informatie die zij nodig hebben voor hun herstel is te vinden in een app: de Virtual Fracture Care-app. Per jaar behandelt het ziekenhuis zo’n 1000 tot 1500 patiënten met een dergelijke botbreuk. In de app staat informatie over de behandeling, het herstel en de herstelperiode van het letsel. Maar ook bijvoorbeeld video’s met oefeningen die de patiënt kan doen of hoe de patiënt zelf een brace opnieuw kan aantrekken na het douchen.

Luchtbrug astma app

Kinderen en jongeren die in het Dijklander Ziekenhuis voor astma worden behandeld, maken gebruik van de Luchtbrug. De Luchtbrug is een systeem dat online astmazorg biedt voor kinderen en jongeren die hiervoor in het ziekenhuis onder behandeling zijn. Zij kunnen gemakkelijk in hun dossier kijken of overleggen als er iets verandert of als ze vragen hebben. Door het regelmatige contact merken we het bijvoorbeeld eerder op als iemand zijn medicijnen niet gebruikt. Zo kunnen we tijdig bijsturen en mogelijk voorkomen dat iemand moet worden opgenomen.

Happi huid app

Een app voor mensen met een chronische aandoening, met als uitgangspunt om ondanks de chronische aandoening een Happi en Healthy leven te leiden. Happi biedt patiënten de mogelijkheid om zelf hun chronische ziekte (zoals HIV, huidziekten, hematologische ziekten en (binnenkort) vette leverziekten) te managen. Van het instellen van een persoonlijk behandeldoel tot het meten van uw gezondheidsbeleving; van het fotograferen van aangedane huid tot het meten van kwaliteit van leven. Dat levert voor zowel patiënt als arts veel voordelen op. Het Dijklander Ziekenhuis gebruikt voor dermatologische patiënten de Happi Huid App.

Therapieland

Het Dijklander Ziekenhuis is aangesloten bij Therapieland. Op dit landelijke platform staan modules over verschillende psychiatrische en psychologische ziektebeelden/aandoeningen die we voor behandelingen kunnen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan omgaan met angst en stemmingsproblemen, leefstijl, of acceptatie en verwerking. Het grote voordeel van deze vorm van eHealth consulting is dat de hulp op afstand gegeven kan worden en dat patiënten door de modules zelf inzicht krijgen in hoe het met hen gaat. De uitkomsten van de vragen uit de modules worden natuurlijk analoog met de psychologen besproken.

Patient Journey App

De vakgroep Orthopedie van het Dijklander Ziekenhuis zet de Patient Journey App in bij de voorlichting voor patiënten die een heup- of knieoperatie ondergaan. Deze app biedt informatie op maat en begeleidt de patiënt gedurende het gehele traject rondom de ingreep. In de app is informatie te vinden over de ingreep, zijn er voorlichtings- en instructiefilmpjes en oefeningen vanuit de fysiotherapie.

Locaties en contactinformatie

Locaties

  • Hoorn
    Maelsonstraat 3
    1624 NP Hoorn
  • Purmerend
    Waterlandlaan 250
    1441 RN Purmerend
  • Enkhuizen
    Molenweg 9 b
    1601 SR Enkhuizen
  • Volendam
    Heideweg 1 b
    1132 DA Volendam
Vergelijk
Ziekenhuizen om te vergelijken:
+ Ander ziekenhuis toevoegen Maximaal 3 ziekenhuizen
Cookies

Notificatie

Om de website goed te laten werken en de beste ervaring te kunnen bieden, hebben we inzicht nodig in het bezoek en gebruik van de website. We meten graag het effect van bezoek en campagnes. Hiervoor maakt deze website gebruik van cookies. Wij plaatsen onze cookies met respect voor privacy. Bekijk voor meer informatie ons privacybeleid.