Zorg vinden die bij jou past? Gebruik een keuzehulp

Een keuzehulp is een online hulpmiddel waarmee arts en patiënt inzicht krijgen in de persoonlijke situatie en voorkeuren van de patiënt. Een goede keuzehulp geeft betrouwbare medische informatie over behandelingen en helpt je kiezen voor zorg die bij jou past. Ben jij op zoek naar informatie over welke zorg het beste bij jou past? Misschien is een keuzehulp dan iets voor jou.

Waarom is een keuzehulp handig?

Veel mensen vinden het fijn zelf te beslissen over hun zorg. Voor veel ziekten en aandoeningen zijn meerdere behandelingen mogelijk. Het is soms lastig te weten wat jouw opties zijn en hoe ze van elkaar verschillen. Een keuzehulp helpt je om te kiezen voor de behandeling die het best bij je past. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je meebeslist over je behandeling, je een beter resultaat hebt. Zo zijn patiënten meer tevreden en houden zich beter aan de richtlijnen van het gekozen behandelplan.

Welke digitale keuzehulpen zijn er?

Er zijn verschillende aanbieders van keuzehulpen. Zo zijn er keuzehulpen voor zorginstellingen, ziekenhuizen en behandelingen. Een voorbeeld van een keuzehulp is Ziekenhuischeck. Hier kun je per behandeling zien welke ziekenhuizen goed scoren. Met de keuzehulp vergelijk je bijvoorbeeld ook patiënttevredenheid en kun je wachttijden vinden. Dit kan je helpen een keuze te maken tussen verschillende ziekenhuizen. Andere sites met keuzehulpen vind je bijvoorbeeld op Keuzehulp.info van Patiënt+.

Zo werkt een digitale keuzehulp

1. Eerst kies jij de keuzehulp die bij jouw aandoening past.
  2. Daarna stelt de keuzehulp een paar vragen waarbij je aangeeft wat je belangrijk vindt.
  3. Dan krijg je een overzicht met belangrijke informatie van zorginstellingen die passen bij jouw wensen.
  4. Deze kan je direct met elkaar vergelijken, met andere ziekenhuizen of klinieken.
  5. Bespreek de selectie eventueel ook met je (huis)arts om samen te bepalen welke zorginstelling en behandeling het beste past.

Voor sommige keuzehulpen heb je een inlog nodig van je behandelaar of ziekenhuis. Als je in aanmerking komt voor de keuzehulp van Patient+, dan krijg je van het ziekenhuis inloggegevens mee om op keuzehulp.info in te loggen. Voor Ziekenhuischeck heb je geen inloggegevens nodig en kun je direct ziekenhuizen vergelijken.

Samen beslissen met je arts

Naast digitale keuzehulpen kun je natuurlijk ook terecht bij je arts. Samen beslissen betekent dat je samen met je arts besluit welke zorg het beste bij jou past. De arts geeft informatie over de mogelijkheden, voor- en nadelen. Vervolgens besluit je samen - op basis van je eigen situatie en voorkeuren - welke zorg bij jou past. Wil je meer weten over samen met je arts kiezen voor de beste zorg voor jou? Kijk dan eens op begineengoedgesprek.nl. Of op de website van de Patiëntenfederatie.