Slokdarmoperatie bij slokdarmkanker

Van je keel naar de maag loopt je slokdarm. Als hier kanker ontstaat, noemen we dat slokdarmkanker. Soms kan een slokdarmoperatie dan uitkomst bieden.

Bij slokdarmkanker zit er een kwaadaardig gezwel (tumor) in de slokdarm. Vaak komt deze aandoening laat aan het licht: pas als er klachten ontstaan. Als de tumor namelijk groter groeit, kan dat slokdarmklachten geven. Moeilijker slikken bijvoorbeeld, of eten dat niet goed naar de maag zakt. Welke behandeling je bij slokdarmkanker krijgt, verschilt van persoon tot persoon. Dit hangt af van het stadium van de ziekte en hoe je conditie is.

Goede conditie voor slokdarmoperatie

Als genezing van slokdarmkanker nog mogelijk is, kan de arts kiezen voor een slokdarmoperatie. Dit is een mogelijkheid als de tumor niet is uitgezaaid naar andere organen. Ook mag de tumor niet zijn ingegroeid in bijvoorbeeld de luchtpijp of de aorta (de slagader naar het hart). Een slokdarmoperatie is een ingrijpende operatie. In goede conditie zijn is dus erg belangrijk, net als een gezond gewicht hebben. Als eten en drinken door de tumor niet goed meer lukt, is vóór de operatie soms sondevoeding nodig.

Buismaag

Tijdens de slokdarmoperatie verwijdert de chirurg de tumor en een groot deel van de slokdarm. Vaak verwijdert hij ook de lymfeklieren. Daarna legt de arts een zogenaamde buismaag aan. Dit is een buis tussen de mond, keelholte en de maag. De buis is meestal gemaakt van eigen maagweefsel of van darmweefsel. Soms is een slokdarmoperatie een zogenaamde kijkoperatie, die plaatsvindt via de borst, buik of hals. Het voordeel hiervan is dat er geen groot litteken achterblijft. Dat gebeurt wel als de arts toch moet kiezen voor een klassieke operatie.

Sondevoeding bij slokdarmkanker

Een slokdarmoperatie is een grote operatie. Er bestaat een redelijke kans op complicaties na operatie. Een longontsteking, hartritmestoornissen en lekkage van de buismaag kunnen voorkomen. De eerste dagen na de slokdarmoperatie kun je nog niet goed slikken. Om toch te kunnen eten en drinken, krijg je dan ook sondevoeding. Vaak brengt de arts hiervoor tijdens de operatie al een slangetje aan in de buik. Om weer zelfstandig en goed te kunnen eten en drinken, kan begeleiding door een diëtiste nodig zijn. Bijvoorbeeld om te wennen aan de kleinere maag die je na een slokdarmoperatie hebt.

Herstel na slokdarmoperatie

Gemiddeld blijven mensen zo’n 10 dagen in het ziekenhuis na een slokdarmoperatie. Soms is dat langer. Het kan ook zijn dat je thuiszorg nodig hebt na ontslag. De eerste periode zijn er heel regelmatig controles in het ziekenhuis, daarna steeds minder. Het herstel van een slokdarmoperatie duurt gemiddeld tussen de 6 en 12 maanden.