Real life data zorgt voor nieuwe inzichten in de ziekte van Parkinson

Het Nijmeegse Radboudumc test sinds 2017 de smartwatch van Verily om patiënten met Parkinson nog beter te kunnen helpen. De smartwatch zit bomvol sensoren voor medische toepassingen om zoveel mogelijk data te verzamelen en te delen met onderzoekers wereldwijd, om uiteindelijk meer inzicht in de ziekte te krijgen. Inmiddels doen er ruim 160 patiënten mee aan de Parkinson Op Maat-studie en komt het doel van 650 deelnemers snel in zicht.

Parkinson Op Maat is een groot project, waarin veel data wordt verzameld van een grote groep mensen met Parkinson. “Het eerste bezoek aan het Radboudumc is het eerste meetmoment, en daarna vragen we deelnemers nog twee keer terug te komen binnen twee jaar. Een volledige meetdag bestaat uit een hersenscan, een hartfilmpje, neuropsychologiche tests (meten van cognitieve functies) en motorische tests (het meten van de motoriek: loopfunctie en arm/hand functie).

Smartwatch voor thuis

Na de eerste meetdag worden de deelnemers gevraagd om een smartwatch te dragen in hun thuisomgeving. ”Dit is een smartwatch, bedoeld voor medisch onderzoek, met een ingebouwde ECG-functie om een hartritmefilmpje te maken en sensoren die onder andere huidtemperatuur, luchtvochtigheid en beweging registreren. We vragen deelnemers om de smartwatch het liefst tot 23 uur per dag te dragen. Gelukkig is het een strak ontworpen horloge en vinden de deelnemers dat geen probleem, blijkt uit de eerste reacties”. In 10 maanden tijd heeft het ziekenhuis al meer dan 42 jaar cumulatieve data verzameld, aldus Tessa van der Zande, projectleider bij Radboudumc. Verily controleert de kwaliteit van de data en beoordeelt de sensoren in de horloges.

650 deelnemers

"We zijn ontzettend trots dat er al ruim 160 patiënten deelnemen aan de studie en er meer dan 500 geïnteresseerde personen met Parkinson zich hebben aangemeld. Ondanks het groot aantal geïnteresseerden, is het Parkinson Op Maat-team druk bezig om alle deelnemers in te plannen voor een eerste meetdag”, aldus de projectleider. “Naar verwachting zijn we tot 2021 bezig om alle 650 patiënten drie keer te kunnen zien.”

“Dat betekent niet dat we pas na 2021 met de data-analyse kunnen beginnen: de eerste onderzoeksvoorstellen komen inmiddels al binnen van onderzoekers in het binnen- en buitenland. Hopelijk zorgen deze onderzoeken voor beter inzicht in waar de ziekte van Parkinson vandaan komt en hoe de ziekte zich bij verschillende personen ontwikkelt, en kan daarmee een beter op maat gemaakte behandeling worden opgezet.”

Bron: Radboudumc

Revalidatiecheck