Meekijken bij operaties via slimme bril bespaart tijd

Steeds meer ziekenhuizen maken gebruik van een slimme bril, bijvoorbeeld bij operaties. Met de zogenaamde ‘smart glasses’ (slimme bril) kunnen artsen, verpleegkundigen of andere zorgprofessionals op afstand meekijken met een operatie. De inzet van de slimme bril kan tijd besparen tijdens operaties. Ook heeft het indirect effect op het herstel van patiënten na een operatie. De bril is getest in verschillende ziekenhuizen en de gebruikers zijn enthousiast over de mogelijkheden.

Maagverkleinende operaties

De slimme bril kent verschillende toepassingen. Vitalys, kliniek tegen overgewicht en onderdeel van Rijnstate ziekenhuis, zet de slimme bril in tijdens maagverkleinende operaties wanneer expertise van een collega-chirurg nodig is die op dat moment op een andere plek is. Als hij of zij naar het operatiekamercomplex moet komen, kost dat vaak veel tijd. Tijd die de patiënt langer doorbrengt op de operatietafel en tijd die de operatieassistenten en anesthesiemedewerkers extra moeten werken.

Longafdeling in coronatijd

Het Bravis ziekenhuis deed een pilot met de slimme bril op de longafdeling tijdens de coronatijd. Een groot deel van de longverpleegkundigen was toen ziek. De afdeling kreeg hulp van buddy’s en verpleegkundigen van andere afdelingen. Maar zij mochten niet zelfstandig de zuurstofapparatuur bedienen. Daarom waren de longverpleegkundigen zich continu aan het omkleden. Met de komst van de slimme bril hoefde de verpleegkundige van de afdeling alleen de bril op te zetten en konden de longverpleegkundigen via hun telefoon meekijken. Dat scheelde veel omkleedmomenten.

Camera’s en audio

De slimme bril heeft 2 camera’s en een microfoon. Daarmee wordt op afstand meegekeken met degene die de bril opzet. De slimme bril maakt in de operatiekamer via een beveiligde verbinding contact met een server. De chirurg elders logt via zijn computer in en woont de operatie live bij. Hij kan zelfs de optische zoomlens van de bril op afstand bedienen om een duidelijker close-up beeld te krijgen. Ook is het mogelijk om op het scherm te tekenen om aanwijzingen te geven. De operateur ziet op zijn beurt zijn collega én de aanwijzingen als projectie in zijn bril. De spraak werkt 2 kanten op, zodat het lijkt of de chirurgen zij aan zij op de operatiekamer staan.

Dubbelcheck bij medicijnen

Tijdens de proefperiode in het Bravis ziekenhuis ontstond nog een gebruiksmogelijkheid. De longarts die avonddienst heeft, wordt thuis gebeld bij een calamiteit. Dankzij de slimme bril kan de arts de patiënt nu ook zien. In het ziekenhuis draagt een arts of andere zorgverlener de slimme bril, en thuis kan de arts de patiënt zien. Ook gebruiken zorgprofessionals de bril bij de dubbelcheck bij de medicijnen. Bij het ophalen van morfine moet je altijd met 2 personen zijn. Als je de slimme bril draagt, kan een collega meekijken zonder fysiek aanwezig te zijn. Dat scheelt weer tijd. Ook Zuyderland ziekenhuis maakt gebruik van slimme bril en Streekziekenhuis Koningin Beatrix gebruikt de slimme bril bij wondzorg.