Maagkanker: van diagnose tot behandeling

Bij maagkanker groeit er een kwaadaardige tumor in de maag. Vaak geeft dit in het begin geen klachten. Daarom wordt maagkanker meestal pas laat ontdekt.
Ieder jaar krijgen zo’n 1.200 Nederlanders te horen dat ze maagkanker hebben. Bij maagkanker groeit een kwaadaardige tumor in de maag. Meestal op één plek, maar het kan ook zijn dat er meerdere kleine tumoren op verschillende plaatsen in de maag zitten. Heel soms geeft maagkanker klachten als een vol gevoel, misselijkheid, gewichtsverlies en bloed in de ontlasting. Vaker hebben mensen lange tijd helemaal nergens last van.

Onderzoeken bij maagkanker

Artsen kunnen de diagnose maagkanker stellen na een kijkoperatie: een gastroscopie. De arts neemt dan ook een stukje weefsel van de tumor weg (biopt), om met zekerheid te kunnen weten of het om kanker gaat. Soms zijn nog verdere onderzoeken nodig. Bijvoorbeeld een echo, een CT-scan of een kijkoperatie in de buikstreek. Zo kan de arts zien of de kanker verder is uitgezaaid.

Behandelingen van maagkanker

Omdat maagkanker vaak pas laat ontdekt wordt, is een genezende behandeling niet altijd meer mogelijk. Dan zijn er nog wel behandelingen die het leven kunnen verlengen en klachten kunnen verminderen. De arts kiest samen met de patiënt voor de best passende optie, bijvoorbeeld een operatie, chemotherapie of bestraling. Het soort behandeling is afhankelijk van het stadium van de maagkanker, de plaats en grootte van de tumor. Ook de lichamelijke conditie speelt mee in die keuze.

Oorzaken van maagkanker

Hoe maagkanker precies ontstaat, is niet bekend. Wel is bekend dat mannen de aandoening vaker krijgen dan vrouwen. De meeste mensen met maagkanker zijn ouder dan 60 jaar. Leefstijl speelt een belangrijke rol bij het risico op maagkanker. Denk aan roken, veel alcohol drinken voor langere tijd, veel bewerkt of rood vlees eten en te weinig beweging. Ook denken artsen dat maagkanker soms erfelijk is. Daarnaast is de kans op maagkanker groter bij mensen die lange tijd besmet zijn geweest met de helicobacter pylori-bacterie.

Meer informatie over maagkanker? Check jouw ziekenhuis voor behandeling van maagkanker.