Heupoperatie: 2 nieuwe heupen tegelijkertijd?

Ieder jaar krijgen tienduizenden Nederlanders een nieuwe heup. Of zelfs 2 nieuwe heupen. Slijtage is meestal de reden voor deze ingreep.

Als het kraakbeen in de heup versleten is, geeft dat veel pijnklachten en stijfheid. Slijtage aan het heupgewricht noemen we ook wel heupartrose. De kans hierop neemt toe met de leeftijd. Vrouwen krijgen vaker last van artrose dan mannen, waarschijnlijk door de overgang. Wie heupartrose heeft, kan daaraan geopereerd worden. De arts plaatst dan een nieuwe heup: een heupprothese. Het kan natuurlijk ook zijn dat je 2 nieuwe heupen nodig hebt.

Veel discussie

Als je een totale heupoperatie nodig hebt aan beide heupen, kan de arts ervoor kiezen om deze tegelijkertijd te vervangen. Sommige ziekenhuizen doen dit zelfs standaard als er 2 heupen versleten zijn. Maar er zijn ook ziekenhuizen die dit juist liever niet doen. Zij plaatsen eerst 1 nieuwe heupprothese en meestal binnen 2 jaar de volgende. Er is onder artsen al jaren veel discussie over de voor- en nadelen van de dubbele heupoperatie.

Complicaties

Onderzoek laat zien dat de kans op kleine complicaties groter is bij het vervangen van 2 heupen tegelijkertijd. Maar grote, belangrijke complicaties komen niet vaker voor bij deze operatie. Of je sneller of moeilijker herstelt na een dubbele heupoperatie dan na een enkele, is nog niet helemaal duidelijk. Daar moeten onderzoekers verder naar kijken. Wel is het grote voordeel van de dubbele heupoperatie dat je niet 2, maar 1 keer geopereerd hoeft te worden.

Verlost van de pijn

De vervanging van de heup is een operatie die vaak wordt uitgevoerd en die bijna altijd succesvol verloopt. De meeste mensen zijn dankzij de heupprothese verlost van de pijn. Ze kunnen zich ook weer soepel bewegen. Een kunstheup gaat gemiddeld 15 tot maximaal 20 jaar mee. Daarna is een nieuwe heupprothese nodig. Hoe snel je toe bent aan een nieuwe prothese, hangt ervan af hoe actief je bent en of je overgewicht hebt. Ook ontstekingen bij de kunstheup en valpartijen kunnen een rol spelen bij het eerder loslaten van de prothese.

Meer informatie over heupslijtage: