7 fabels over ontstoken amandelen

Ze zitten in je keel, neus en achterop je tong: amandelen. Er gaan veel verhalen rond over ontstoken amandelen, maar ze zijn lang niet allemaal waar. 7 bekende fabels op een rij.

1. Als je het over ontstoken amandelen hebt, gaat het altijd over de keelamandelen

Niet alleen de keelamandelen kunnen ontsteken, ook de neusamandelen kunnen ontstoken raken. Soms zijn ze zelfs allebei tegelijkertijd ontstoken. De tongamandel geeft in de meeste gevallen geen problemen, maar kán ook ontsteken.

2. Ontstoken amandelen komen alleen voor bij kinderen

Ontstoken amandelen komen het meest voor in de kindertijd. Amandelen zijn vooral bij kinderen tot ongeveer het achtste levensjaar aanwezig, daarna nemen ze af in grootte. In de meeste gevallen verdwijnen ze. Soms blijven de neusamandelen echter ook op latere leeftijd bestaan. Ook volwassenen kunnen dus last krijgen van ontstoken amandelen.

3. Bij ontstoken amandelen is altijd een operatie nodig

In veel gevallen gaan ontstoken amandelen vanzelf weer over. Een behandeling is dus vaak niet nodig. Bij ernstige ontstekingen kan de arts antibiotica voorschrijven. Als de klachten lang duren of steeds terugkeren, noemen we dat chronische amandelontsteking. Dan is een operatie vaak de aangewezen aanpak.

4. Ontstoken amandelen zijn niet besmettelijk

Ontstoken amandelen zijn zeker wel besmettelijk. De ontsteking wordt veroorzaakt door virussen en bacteriën. Deze verspreiden zich door de lucht als je bijvoorbeeld niest of hoest. Maar ook met druppeltjes die aan je handen of op een glas zitten, kun je anderen besmetten.

5. Met het blote oog kun je niet zien of amandelen ontstoken zijn

Ontstoken amandelen zijn vaak vergroot en rood van kleur. In veel gevallen zit er ook een witte waas op, of zijn er witte puntjes op te zien.

6. Amandelen hebben geen functie

Amandelen zijn zogenaamde lymfeklieren. Lymfeklieren spelen een grote rol bij het voorkomen van infecties. Amandelen in de keel, neus en op de tong vangen zoveel mogelijk virussen en bacteriën op en maken ze onschadelijk. Vooral bij kleine kinderen is dit belangrijk. Omdat amandelen maar een klein gedeelte van het lymfekliersysteem vormen, kun je op latere leeftijd prima zonder.

7. Het verwijderen van ontstoken amandelen gebeurt bij kinderen en volwassenen op dezelfde manier

Bij kinderen worden de amandelen geknipt. De arts maakt een klein sneetje en kan meestal in één beweging de amandel verwijderen. Bij kinderen ouder dan 6 jaar en bij volwassenen zitten de amandelen vaak veel steviger vast. De arts moet ze daarom stapsgewijs losmaken. Dit heet ook wel pellen. Beide operaties vinden plaats onder narcose.

Heb je klachten die kunnen wijzen op ontstoken amandelen? Bespreek het met je huisarts of vergelijk ziekenhuizen in jouw regio die deze behandeling aanbieden.