Hoe werkt het verwijderen van amandelen bij volwassenen?

Ontstoken amandelen kunnen erg vervelend zijn en klachten geven. Heb je vaak last van je (keel)amandelen? Je kunt er dan voor kiezen om ze weg te laten halen. Veel mensen ondergaan deze operatie als kind al, maar het kan ook wanneer je volwassen bent.

Wat zijn keelamandelen?

De keelamandelen zijn onderdeel van het lymfekliersysteem. Ze helpen ziektes die het lichaam binnenkomen te vangen en uit te schakelen. Je kunt er voor kiezen om ze weg te laten halen als ze vaak ontstoken zijn. Het verwijderen van de amandelen heeft weinig invloed op het immuunsysteem. Daarom wordt het vaak als oplossing gekozen voor acute of chronische keelamandelontsteking.

Wat houdt acute keelamandelontsteking in?

Acute keelamandelontsteking wordt veroorzaakt door virussen of bacteriën. Ontstoken keelamandelen zorgen vaak voor veel keelpijn, moeheid, en (lichte) koorts. De amandelen zwellen op en kunnen erg rood worden en soms bedekt zijn in witte stippen of dik slijm. Slikken en praten kan lastig zijn. Ook kun je last hebben van hoesten, hoofdpijn, gezwollen lymfeklieren en oorpijn. Denk je dat je last hebt van ontstoken amandelen? Neem dan contact op met je huisarts.

Tips voor herstel bij een keelamandelontsteking

Meestal gaan de klachten na een paar dagen tot een week weer over. Tot die tijd kun je het beste goed uitrusten en veel drinken. Als je veel last hebt van pijn kan een pijnstiller als paracetamol of ibuprofen helpen. Ook koud drinken kan verlichting van de pijn geven. Om de keel te ontsmetten kun je regelmatig gorgelen met een zoutwateroplossing. Bij ernstige gevallen van amandelontsteking schrijven sommige huisartsen antibiotica voor.

Chronische ontsteking

Wanneer je last hebt van een chronische ontsteking, zijn je amandelen telkens ontstoken. Dit kan verschillende klachten met zich meebrengen, zoals:

• vermoeidheid;
  • snurken;
  • lusteloosheid;
  • verminderde eetlust;
  • slechte adem.
  • In tegenstelling tot acute amandelontsteking, gaat een chronische ontsteking niet vanzelf over. Herken je klachten die kunnen wijzen op chronische amandelontsteking? Neem dan contact op met je huisarts. Bij een chronische ontsteking van de amandelen adviseert een huisarts meestal de amandelen te laten verwijderen.

Neusamandelen

Neusamandelen zijn net als keelamandelen een onderdeel van het lymfeklierstelsel. Neusamandelen zijn vooral bij kleine kinderen aanwezig. Wanneer kinderen ongeveer 8 jaar oud zijn, wordt de neusamandel steeds kleiner. Hierdoor geeft de neusamandel voor volwassenen zelden klachten.

Amandelen laten verwijderen

Heb je vaak last van keelontsteking of ontstoken amandelen? Dit kan vervelend zijn wanneer je vaak lang ziek bent en medicijnen of antibiotica niet goed werken. Overleg met je huisarts of het laten verwijderen van je amandelen voor jou een optie is. Dit kan een optie zijn wanneer je zo’n 3 keer per jaar last hebt van ontstoken amandelen. Ook bij chronische amandelontsteking kan het verwijderen van de amandelen een oplossing zijn.

Wat houdt een amandeloperatie in?

Bij volwassenen zitten de keelamandelen veel vaster dan bij jonge kinderen. Daarom worden de amandelen niet geknipt, maar stap voor stap losgemaakt. Dit wordt ook wel het pellen van de amandelen genoemd. De KNO-arts maakt dan de keelamandelen los van het onderliggende weefsel. Tijdens de operatie ben je volledig onder narcose. Het verwijderen van de amandelen duurt ongeveer 15 tot 30 minuten. Over het algemeen mag je de dag van de operatie weer naar huis en hoeft er niet overnacht te worden in het ziekenhuis.

Na de behandeling

Het herstellen na de operatie duurt bij volwassenen langer dan bij kinderen omdat de ingreep groter is. De keel voelt rauw en pijnlijk aan. Dit duurt ongeveer 2 weken. Ook oorpijn en verhoging zijn veel voorkomende klachten na de operatie. Een kleine verhoging is normaal na de operatie, maar bij temperaturen hoger dan 39 graden moet je contact opnemen met het ziekenhuis of je huisarts. Herken je klachten die kunnen wijzen op amandelontsteking? Neem dan contact op met je huisarts. Lees meer over de behandeling van amandelontsteking, of vind de beste zorg bij amandelontsteking en vergelijk ziekenhuizen waar je terechtkunt voor je behandeling. Lees ook 7 fabels over amandelontsteking.