Minder polibezoeken door app voor reumapatiënten

Reumapatiënten bij het St. Antonius Ziekenhuis hoeven door het gebruik van de app ‘Mijn RA-meter’ minder vaak naar de poli van het ziekenhuis. In de app houdt de patiënt verschillende gegevens bij waarmee de activiteit van de ziekte op afstand gemonitord kan worden. Ook zorgt de app ervoor dat de patiënt zelf meer inzicht krijgt en betrokken wordt bij de behandeling.

Ziekteactiviteit op afstand monitoren

Veel mensen in Nederland hebben te maken met pijn, stijfheid en vermoeidheid door reuma. Reuma omvat veel verschillende aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. Een daarvan is reumatoïde artritis (RA), een chronische aandoening waarbij last hebt van ontstoken en opgezwollen gewrichten.

Met de app vullen de patiënten thuis iedere 14 dagen een vragenlijst in. Dit gaat over hun dagelijks functioneren, de ervaren pijn en hun gezondheid. Zo kan de activiteit van de ziekte op afstand worden gemonitord. Op basis van de antwoorden wordt bekeken of het nodig is om bij te sturen. Daarnaast kan de app door middel van een stappenteller ook het looppatroon van de patiënt vastleggen.

Beter gesprek en meer eigen regie

In het St. Antonius Ziekenhuis worden ruim 1300 patiënten met RA behandeld. De helft van de hen zal naar verwachting gebruik gaan maken van de ‘Mijn RA-meter’ app waardoor zij in plaats van meer dan 3 x per jaar, nog maar 1 x per jaar naar de reumatoloog in het ziekenhuis hoeven komen.

Bovendien wordt het ziekenhuisbezoek efficiënter aldus Simone Vreugdenhil, reumatoloog van het St. Antonius Ziekenhuis. “Je kunt via de app al veel vastleggen zonder dat je daarvoor naar het ziekenhuis moet. Bij de reumatoloog kom je tot veel zinniger gesprekken, omdat je een aantal onderwerpen kunt overslaan. Die details zijn al via de app vastgelegd.”

Naast dat de patiënt thuis gemonitord wordt en dus minder naar het ziekenhuis hoeft te komen, zorgt Mijn RA-meter voor meer zelfregie. Patiënten krijgen beter inzicht en worden meer betrokken bij de behandeling. Daarnaast is het risico op opvlammingen kleiner, omdat de patiënt kleine verslechteringen via de app door kan geven. De reumatologen kunnen dan op afstand adviseren om de medicatie aan te passen.

De applicatie ‘Mijn RA-meter’, is ontwikkeld door reumatoloog Wouter Bos van Reade, in samenwerking met softwarebedrijf Brightfish. Meerdere reumatologiepraktijken in Nederland starten de komende tijd met deze app. De werkgroep E-Health van de Nederlandse Vereniging voor Reumatologie is hierbij betrokken.

Meer over digitale zorg:

Telebegeleiding: wat is het en waarom zou je het doen?

BeterDichtbij-app verbindt arts en patiënt