Veelvoorkomende gynaecologische aandoeningen

Van onschuldig tot kwaadaardig, van veel klachten tot nergens last van: aandoeningen aan de vrouwelijke geslachtsorganen bestaan in veel vormen. De bekendste gynaecologische ziektes op een rij.

Vleesbomen

Vleesbomen heten in medische vaktaal myomen. Het zijn goedaardige bulten in de spierwand van de baarmoeder. Meestal bestaan de vleesbomen vooral uit spierweefsel. Ze komen bij zo’n 20 tot 30% van de vrouwen voor. Vaak geven vleesbomen geen klachten, maar ze kunnen ook zorgen voor een pijnlijke en/of hevige menstruatie. Als er geen klachten zijn, is behandeling over het algemeen niet nodig.

Eierstokkanker

Ieder jaar krijgen zo’n 1.000 vrouwen in Nederland de diagnose eierstokkanker. Deze vorm van kanker komt vooral voor bij vrouwen boven de 50 jaar, maar kan ook op jongere leeftijd ontstaan. Vaak ontdekt men eierstokkanker in een laat stadium, omdat er vaak eerst geen klachten zijn. Er zijn aanwijzingen dat vrouwen die nooit zwanger zijn geweest een verhoogde kans hebben om eierstokkanker te krijgen.

Baarmoederkanker

Als we het hebben over baarmoederkanker, bedoelen we meestal kanker aan het baarmoederslijmvlies. Het is één van de meest voorkomende soorten gynaecologische kanker. Ieder jaar krijgen zo’n 1.500 vrouwen in Nederland de diagnose, meestal boven hun veertigste levensjaar. Bij baarmoederslijmvlieskanker groeit er een gezwel in het baarmoederslijmvlies. Het gezwel kan doordringen tot de spierwand van de baarmoeder. Deze vorm van kanker aan het vrouwelijk geslachtsorgaan wordt vaak vroeg ontdekt: abnormaal bloedverlies is namelijk een veel voorkomend symptoom. De behandeling bestaat meestal uit een operatie met eventueel bestraling als vervolg.

Endometriose

Endometriose is een goedaardige aandoening aan het baarmoederslijmvlies. De aandoening komt alleen voor bij vrouwen in hun vruchtbare jaren. Bij endometriose zit er weefsel, dat op baarmoederslijmvlies lijkt, buiten de baarmoeder. Bijvoorbeeld op de eierstokken, eileiders of de blaas. Dit weefsel doet als het ware mee met de maandelijkse menstruatie. Hevige buikpijn of extreem bloedverlies kunnen symptomen zijn van endometriose. Een operatie en/of medicijngebruik zijn bekende behandelmethoden. Na de overgang verdwijnt de aandoening vaak vanzelf.

Baarmoederhalskanker

Jaarlijks krijgen rond de 800 vrouwen in Nederland de diagnose baarmoederhalskanker. Meestal zijn dit vrouwen tussen de 35 en 40 jaar. Baarmoederhalskanker ontstaat uit cellen in het slijmvlies op de grens van baarmoederhals en baarmoedermond. Deze afwijkende cellen kunnen uitgroeien tot een voorstadium van baarmoederhalskanker. In dit stadium geeft behandeling een zeer grote kans op genezing. Vindt er geen behandeling plaats, dan kan er in de loop der jaren baarmoederhalskanker ontstaan. Baarmoederhalskanker geeft vaak geen of weinig klachten. Behandeling kan bestaan uit een operatie, bestraling en/of chemotherapie.

Premenstrueel syndroom (PMS)

Het premenstrueel syndroom komt voor bij vruchtbare vrouwen. Iedere maand hebben zij, meestal in de week voorafgaand aan hun menstruatie, last van mentale en lichamelijke klachten die het dagelijks leven verstoren. Denk aan:

• Somberheid;
  • Prikkelbaarheid;
  • Pijnlijke borsten;
  • Een opgeblazen gevoel.

Bij vrouwen met PMS kennen de klachten een heel duidelijk patroon. Leren omgaan met de aandoening, zorgen voor zo min mogelijk stress en belasting tijdens de kwetsbare dagen en leefstijladviezen bieden vaak uitkomst. Soms is behandeling met medicatie nodig.

Heb je klachten die kunnen wijzen op een gynaecologische aandoening? Bespreek het met je huisarts.