Welke ziekenhuizen zijn rookvrij?

Dat roken slecht voor je is, weten we allemaal. Jaarlijks sterven meer dan 20.000 mensen in Nederland door roken of meeroken. Het rookverbod geldt tegenwoordig ook voor de e-sigaret (of vape). In openbare ruimtes zoals horeca, scholen en winkels mag je al lang niet meer roken. In het Nationaal Preventieakkoord staat dat in 2030 de gehele zorg rookvrij moet zijn. Vanaf 2025 zijn alle ziekenhuizen al rookvrij. In het ziekenhuis roken mocht al lang niet meer, maar binnenkort is roken rondom een ziekenhuis ook verboden. In een ziekenhuis staat gezondheid centraal. Roken hoort daar niet bij. Ziekenhuizen geven graag het goede voorbeeld geven. Zo zetten zij zich in voor een rookvrije generatie.

Welke ziekenhuizen zijn al rookvrij?

Als je graag nu al naar een rookvrij ziekenhuis wilt gaan, hoef je niet te wachten tot 2025. Alle universitair medische centra (UMC's) in Nederland hebben aangegeven rookvrij te willen worden: zelfs medewerkers mogen niet meer roken tijdens werktijd. Daarnaast zijn de volgende ziekenhuizen rookvrij:

Mag je dan nergens meer roken?

Nee, bij ziekenhuizen mag je niet meer roken op het hele terrein. Er staat geen straf op, dus je kunt niet bekeurd worden. Maar medewerkers spreken je er wel op aan als je toch rookt. Voor rokende patiƫnten wordt vaak gezorgd voor hulp bij het stoppen met roken, zoals nicotinepleisters en eventuele begeleiding. Dit moet op recept van een arts.

Wat zijn de gevaren van meeroken

Meeroken is het inademen van tabaksrook in de omgeving. Hoe slecht is meeroken nou eigenlijk?

• 1 op 100 sterfgevallen wereldwijd komt door meeroken.
  • Meerokers hebben 20 tot 30% meer kans op longkanker.
  • Meerokers hebben 25 tot 30% meer kans op een hartinfarct.

Voor zwangere vrouwen kan meeroken ernstige gevolgen hebben, zoals een laag geboortegewicht van de baby. Ook neemt de kans op wiegendood toe met 50%.

Roken in de buurt van een baby doet gelukkig bijna niemand meer. Maar wist je dat pasgeboren baby's - die verzorgd worden door een roker - ook schadelijke gezondheidseffecten ervaren? Rokers dragen nicotine en andere giftige stoffen op hun huid en in hun kleren en brengen dit zo over op de baby, dit blijkt uit onderzoek. Onderzoekers vonden nicotineresten in de urine van pasgeboren baby's van wie de verzorger rookte.

Effecten van roken/meeroken op genezing

Roken is voor iedereen ongezond maar voor mensen die al ziek zijn kan roken extra gevaarlijk zijn. Zo herstel je minder snel wanneer je rookt. Door nicotine vernauwen de bloedvaten en komt zuurstof minder makkelijk in het lichaam. Ook vermindert roken de conditie en verzwakt het immuunsysteem. Mede hierdoor komen complicaties vaker voor bij rokers dan bij niet rokers. Rokers wordt daarom aangeraden om te stoppen met roken voordat ze geopereerd moeten worden.

Stoppen met roken?

Wil jij stoppen met roken? Je huisarts kan je hierbij ondersteunen. Ook zijn er andere instanties die je kunnen helpen zoals Ik kan stoppen, Ik stop nu en KWF Kankerbestrijding.

Lees meer over het Nationaal Preventieakkoord en het rookverbod in openbare ruimten, werkplekken en horeca.