Thuis kan het ook: beeldbellen en appen met je zorgverlener

Je hoeft niet altijd naar het ziekenhuis om contact te hebben met je zorgverlener. Soms is beeldbellen of appen met je arts of verpleegkundige ook een optie. Deze vormen van digitaal contact zijn in veel gevallen een goed, en soms zelfs beter, alternatief voor een fysieke afspraak. De campagne ‘Thuis kan het ook’ is bedoeld om patiënten bewust te maken van de mogelijkheden van beeldbellen en appen met hun zorgverlener. Zo kun je vanuit je eigen vertrouwde omgeving, via een beveiligde app of online omgeving laagdrempelig contact hebben met je zorgverlener.

Op afstand, maar dichtbij en persoonlijk

Door de pandemie hebben appen en beeldbellen met zorgverleners een enorme vlucht genomen. Hoe fijn is het dat veel van de afspraken toch door konden gaan, ondanks dat patiënten niet naar het ziekenhuis mochten? Maar beeldbellen of appen is er niet alleen voor situaties waarin een fysieke afspraak niet mogelijk is. Deze campagne wil juist de voordelen van digitaal contact benadrukken en laten zien dat contact op deze manier net zo persoonlijk en vertrouwd kan zijn als een bezoek aan het ziekenhuis.

Reistijd en -kosten besparen

Bovendien besparen patiënten hierdoor reistijd en -kosten, en kunnen ze het contact makkelijker in hun agenda inpassen. Natuurlijk is digitaal contact niet altijd én niet voor iedereen een optie. Daarom roept de campagne patiënten op om met hun eigen zorgverlener het gesprek aan te gaan over de (on)mogelijkheden van beeldbellen en appen in hun specifieke situatie.

De campagne Thuis kan het ook is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Vliegwielcoalitie.