Ontstaan, symptomen en behandeling van buikslagaderverwijding

Een buikslagaderverwijding, ook wel aneurysma genoemd, is een plaatselijke verwijding van de slagader. Het komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. In Nederland vinden jaarlijks ongeveer 3.000 operaties aan buikslagaderverwijding plaats. Hoe ontstaat het en hoe wordt een buikslagaderverwijding behandeld?

Hoe ontstaat buikslagaderverwijding?

De lichaamsslagader, ook wel aorta genoemd, is een groot bloedvat. Hij komt uit je hart en gaat naar de buik. In de buik wordt dit grote bloedvat de buikslagader genoemd. Een buikslagaderverwijding ontstaat door verzwakking van de wand van een bloedvat. Bloedvaten hebben stevige en soepele wanden. Het is normaal dat de wand van de bloedvaten verandert als je ouder wordt. Door ontstekingen en beschadigde cellen in de wand van de buikslagader ontstaan zwakke plekken in die wand. Op de zwakke plekken kan een verwijding ontstaan.

Symptomen bij buikslagaderverwijding

Een buikslagaderverwijding ontstaat zonder dat je het merkt en groeit normaal gesproken geleidelijk. Als patiënt heb je niet altijd klachten; vaak wordt het per toeval ontdekt. Sommige mensen hebben wel klachten, zoals vage buikpijn of rugpijn. Ook voelen sommige mensen de slagader kloppen in hun buik. De verwijding wordt minder snel groter als je niet rookt en als je medicijnen gebruikt. Patiënten bij wie een buikslagaderverwijding wordt ontdekt, worden óf geopereerd, óf er wordt gecontroleerd hoe de buikslagaderverwijding zich ontwikkelt.

Controle of operatie bij ontdekking buikslagaderverwijding

Als de verwijding snel groter wordt of al groot is, kun je samen met je arts kiezen voor een operatie. De buikslagaderverwijding wordt geleidelijk groter. Soms wordt uit voorzorg geopereerd, want: hoe groter de verwijding wordt, hoe groter de kans is op scheuren. Patiënten met klachten die kunnen wijzen op een scheur van de buikslagader, worden direct geopereerd. Als de buikslagader scheurt, is gelijk opereren de enige optie.

Risico’s van operatie bij buikslagaderverwijding

Een operatie bij buikslagaderverwijding heeft risico’s. Soms is een operatie niet mogelijk of zijn de risico’s te groot. Als je geen operatie krijgt, is er een kans dat de verwijding scheurt. Je bespreekt de voordelen en nadelen van een operatie met de arts. Je kunt samen met je arts ook besluiten om nog niet direct een operatie te krijgen. Je krijgt dan wel regelmatig controles of de verwijding groeit. Later kun je dan toch nog geopereerd worden.

Meer informatie? Check jouw ziekenhuis voor behandeling van een buikslagaderverwijding.