Nog maar 1 keer naar het ziekenhuis: speciale behandeloptie bij staar

Een speciale behandeloptie bij staar zorgt ervoor dat patiënten nog maar 1 keer naar het ziekenhuis hoeven te komen voor een staaroperatie. In de zogenaamde ‘one-stop-shop staar’ kunnen geselecteerde patiënten terecht voor de behandeling. Als tijdens het consult blijkt dat een staaroperatie nodig is, word je direct geopereerd.

Aantal afspraken gehalveerd in one-stop-shop staar

De meeste patiënten met staar worden aan beide ogen geopereerd. Meestal kom je eerst voor een consult naar de poli, daarna voor de eerste operatie, gevolgd door de controle. Vervolgens moet het tweede oog nog worden geopereerd. Met de one-stop-shop staar wordt het aantal afspraken gehalveerd en hoef je dus minder vaak naar het ziekenhuis. Tijdens het eerste bezoek aan het ziekenhuis vindt het consult en zo nodig de operatie plaats. Als er ook nog een operatie aan het tweede oog nodig is, wordt die samen met de controle gepland.

Staarbehandeling voor minder mobiele patiënten

De behandeloptie is vooral bedoeld voor patiënten die minder mobiel zijn en daardoor afhankelijk zijn van anderen om naar het ziekenhuis te komen. Maar ook voor mensen die werken en voor wie het lastig is om tijd vrij te maken voor een ziekenhuisbezoek. De behandeling wordt onder meer gedaan in Rijnstate Clinics en Zuyderland.

Voorwaarden voor one-stop-shop staar

Om in aanmerking te komen voor een one-stop-shop staaroperatie moet je als patiënt:

• Zijn doorgestuurd door de optometrist en een verwijsbrief hebben met staar als diagnose;
  • Geen interesse hebben in een kunstlens om de cilindersterkte te corrigeren of een multifocale implantlens om een leesbril te corrigeren;
  • 15 minuten goed plat kunnen liggen;
  • Niet claustrofobisch zijn;
  • Goed kunnen overzien wat een staaroperatie inhoudt en zelfstandig thuis (met iemand) de informatie kunnen doornemen;
  • Geen contactlenzen dragen of deze minimaal 2 weken voor de afspraak uitlaten;
  • Kiezen voor een druppelverdoving.

Meer informatie over staar