Hartstilstand thuis? Meer kans op overleven dankzij burgerhulpverleners

In Nederland krijgen 17.000 mensen per jaar een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De kans om een hartstilstand buiten het ziekenhuis te overleven, is groter geworden. Dat komt door de inzet van burghulpverleners. Nederland is het eerste land ter wereld met een landelijk reanimatienetwerk burgerhulpverleners.

Wat is een hartstilstand?

Bij een hartstilstand is iemand bewusteloos en ademt niet meer of niet normaal. Het hart pompt geen bloed meer rond. Als je niet op tijd wordt gereanimeerd dan ga je dood.

Wat is een burgerhulpverlener?

Een burgerhulpverlener is iemand zoals jij of ik. Deze persoon is getraind om hulp te bieden bij medische noodgevallen. Bij een hartstilstand worden gemiddeld tachtig burgerhulpverleners opgeroepen die in de buurt zijn. Zij kunnen de patiƫnt reanimeren voordat er een ambulance er is.

Wat is een AED?

Een AED is een draagbaar apparaat dat een schok kan geven bij een hartstilstand. Dit apparaat kan iemands leven redden wanneer het hart stopt met kloppen. In steeds meer publieke ruimtes en woonwijken hangt er een AED.

Wist je dat?

• In heel Nederland binnen 6 minuten kan worden gestart met reanimatie?
  • Er per dag bijna 3000 burgerhulpverleners opgeroepen worden in Nederland?
  • Hoe eerder de reanimatie start. Hoe groter de kans is op overleven en een goed herstel?
  • De kans om een harstilstand thuis te overleven met de helft is toegenomen, dankzij de inzet van burgerhulpverleners?
  • Dit komt doordat er veel meer vrijwillige burgerhulpverleners zijn bijgekomen?
  • De meeste mensen die een harstilstand thuis overleven weer naar huis kunnen?
  • Veel mensen weer aan het werk kunnen. Of de dingen weer kunnen oppakken van voor de hartstilstand?

Wil jij ook burghulpverlener worden?

Kun jij reanimeren? Word dan burgerhulpverlener en kom in actie bij een hartstilstand in jouw buurt. Meer informatie vind je op de website van de Hartstichting.

Wil je meer informatie over hartproblemen?