4 handige apps voor als je kanker hebt of had

Als je kanker hebt of herstellende bent van kanker, kun je met veel vragen zitten. Of behoefte hebben aan extra ondersteuning, maar dan zonder een hulpverlener. Deze 4 apps kunnen je helpen, op ieder gewenst moment en op iedere plek.

1. OWise voor borstkankerpatiënt

OWise is een speciale app voor vrouwen die een behandeling voor borstkanker ondergaan. De gratis app laat zien waar je staat in je behandeling en geeft informatie over borstkanker. Je kunt in de app bijhouden hoe je je voelt, maar ook aantekeningen maken en afspraken met artsen en andere zorgverleners noteren. Gebruikers van de app ervaren meer regie over hun leven en het behandelingsproces. Door de app te gebruiken, doe je automatisch (anoniem) mee aan wetenschappelijk onderzoek. Daarmee kunnen artsen en wetenschappers de behandeling voor borstkanker verder verbeteren.

2. AYA Match voor jonge kankerpatiënt die contact met naasten wil

Heb je kanker en ben je tussen de 18 en 35 jaar? Dan spreken we van AYA: Adolescents & Young Adults. De app AYA Match is ontwikkeld door jonge mensen met kanker en is bedoeld om gemakkelijk contact te kunnen houden met familie en vrienden. In de app beantwoord je een aantal stellingen, die aan jouw naasten laten zien waar jij behoefte aan hebt. Bijvoorbeeld: ‘Als ik verdrietig ben, vind ik het fijn als jij mij op sleeptouw neemt.’ Ook kun je er gemakkelijk een hulpvraag in kwijt, zoals: ‘Morgen heb ik vervoer nodig naar het ziekenhuis, wie kan mij brengen en halen?’ Een luchtige, sociale en gratis app die de verbinding met naasten makkelijker maakt. Ook voor volwassenen te gebruiken uiteraard.

3. Untire voor kankerpatiënt met vermoeidheidsklachten

Veel mensen die kanker hebben of hebben gehad, kampen met vermoeidheidsklachten. De gratis app Untire Now geeft tips en oefeningen om stap voor stap meer energie te krijgen. De app helpt je de vicieuze cirkel van vermoeidheid te kunnen doorbreken. Je krijgt inzicht in je gevoel, gedrag en gevolgen van je gedrag voor je energieniveau. Ook kun je er oefeningen tegen stress doen en dagelijks bijhouden hoe vermoeid je bent. Contact krijgen met lotgenoten is ook mogelijk via de app. Pluspunt van deze app zijn de vele video’s en geluidsfragmenten, zodat je niet veel hoeft te lezen.

Sinds 15 januari 2024 is de nieuwste versie van Untire beschikbaar, de ‘Untire Now’ app. Het aantal thema’s ten opzichte van de vorige versie van de app is uitgebreid van 8 naar 15. Er is o.a. informatie toegevoegd over ‘Stress’, ‘Depressie’ en ‘Opbouw van reserves’. Vooral dat laatste thema kan enorm helpen om de reservetank met meer energie te vullen.

Untire Now is geheel kosteloos beschikbaar voor alle (ex)kankerpatiënten, ongeacht diagnose, leeftijd, gender e.d. via de Appstore van kanker.nl. Dit kan dankzij een unieke samenwerking tussen het KWF, IKNL en kanker.nl. Patiënten kunnen via het KWF een virtuele tegoedbon krijgen van €100 om daarmee producten in de kanker.nl Appstore te ‘kopen’, waaronder Untire Now.

Je kunt de Untire Now app downloaden via 6 simpele stappen:

1. Ga naar https://www.kanker.nl/hulp-en-ondersteuning/appstore

2. Maak een account aan op de kanker.nl-website

3. Vraag je persoonlijke tegoed aan, dan krijg je 100 euro budget van het KWF

4. Ga naar https://www.kanker.nl/hulp-en-ondersteuning/appstore/app/untire en doe Untire Now in je winkelmandje

5. Bevestig je aankoop en ontvang de vouchercode voor toegang tot de Untire Now app

6. Download de Untire Now app via Google Play of Apple App Store en vul de vouchercode in

Deze 6 stappen hebben we ook in een illustratie gezet, deze kun je hier bekijken.

4. Kanker Nazorg Wijzer voor hulp bij herstel na kanker

Deze gratis app helpt je op weg bij veel voorkomende moeilijkheden na kanker. Denk aan vermoeidheid, psychische klachten, re-integreren op het werk, veranderde relaties, beleving van seksualiteit en spijsverteringsklachten. De app geeft je informatie en advies, passend bij jouw situatie. Ook vind je er opdrachten die je kunnen helpen bij je herstel.

Apps in appstore op kanker.nl

Al deze apps zijn getoetst op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid, onderbouwing en privacy. Je kunt ze vinden in de appstore op kanker.nl, waar nog meer handige apps en keuzehulpen staan genoemd.

Meer informatie over herstel en ondersteuning bij kanker: