Ziekenhuizen bieden steeds meer digitale mogelijkheden aan hun patiënten. Dat is niet alleen handig en snel, maar ook beter voor de patiënt.
Zo heeft ieder ziekenhuis een digitaal patiëntenportaal. In het patiëntenportaal kun je afspraken maken, labuitslagen bekijken of je medicatieoverzicht inzien. Ook bieden steeds meer ziekenhuizen de mogelijkheid voor digitaal contact: beeldbellen in plaats van een afspraak op de polikliniek, of direct appen of mailen met je zorgverlener via een beveiligde omgeving.
Mensen met een chronische ziekte kunnen in een aantal gevallen gebruik maken van zorg op afstand. Je voert dan thuis zelf eenvoudige controles uit, zoals je bloeddruk of longinhoud, en geeft de uitslagen via een app door aan het ziekenhuis.
Hoe is de digitale zorg geregeld?
Dit zegt het ziekenhuis zelf over digitale zorg in het Amsterdam UMC:
In Amsterdam UMC werken we elke dag aan het optimaliseren van onze zorg. We proberen uw zorg waar mogelijk zo dicht mogelijk bij huis aan te bieden. Dit doen wij via het patiëntenportaal Mijn Dossier. Denk bijvoorbeeld aan videobellen met uw arts, uw zorgverlener een vraag sturen of thuis uw metingen (zoals bloeddruk) uitvoeren. Daarnaast zorgen we ervoor dat steeds meer patiënten online hun afspraak kunnen inplannen.