Waarop baseer jij je ziekenhuiskeuze?

Heb je een medische behandeling nodig en twijfel je in welk ziekenhuis je die wil laten uitvoeren? Online beoordelingen van patiënten kunnen helpen bij je ziekenhuiskeuze. Aanvullend hierop biedt Ziekenhuischeck onafhankelijke en betrouwbare kwaliteitscijfers van ziekenhuizen. Patiëntenreviews en kwaliteitscijfers: waarop baseer jij je ziekenhuiskeuze?

Op internet je hart luchten over artsen, behandelingen en andere ziekenhuiservaringen: het is sinds een paar jaar op verschillende websites mogelijk. Deze reviewsites laten zien hoe patiënten over een ziekenhuis of behandeling denken. Handig bij je ziekenhuiskeuze, maar het is goed om te beseffen dat dit een deel van de beschikbare informatie is. De ene mens heeft een klik met een arts waar een ander niks mee heeft. En de ene patiënt kan een behandeling of een ziekenhuis als heel onprettig ervaren, terwijl de andere nergens last van heeft. Dus hoe weet je nu hoe goed de zorg écht is?

Onafhankelijke en betrouwbare informatie over kwaliteit in ziekenhuizen

Om meer inzicht te geven in de kwaliteit van zorg, zijn de Nederlandse ziekenhuizen gestart met Ziekenhuischeck. Een website met onafhankelijke en betrouwbare informatie gebaseerd op gegevens die ziekenhuizen ieder jaar verplicht zijn te meten. Verplicht door de Nederlandse overheid. Denk aan cijfers over wachttijden, het aantal heropnames, hoe vaak een bepaalde operatie wordt uitgevoerd en hoe vaak daar complicaties bij ontstaan. Al deze gegevens zeggen iets over de kwaliteit van zorg. Zeker als je die gegevens kunt vergelijken met andere ziekenhuizen in het land.

Ziekenhuizen vergelijken

Omdat ieder ziekenhuis dezelfde kwaliteitsgegevens aanlevert, is de vergelijking van ziekenhuizen eenvoudig en betrouwbaar op Ziekenhuischeck. Scoort een ziekenhuis hoger of lager dan andere ziekenhuizen? Dan geeft het ziekenhuis bij de score aan waarom dat zo is. Een lagere score wil namelijk niet altijd zeggen dat de kwaliteit van zorg slecht is. De grootte van een ziekenhuis of het aantal oudere patiënten dat een ziekenhuis behandelt: het kan allemaal meespelen bij behandelresultaten. Het is dus belangrijk om niet alleen naar de cijfers te kijken bij je ziekenhuiskeuze, maar ook naar de toelichtingen.

Kwaliteitscontrole

De ziekenhuizen houden hun kwaliteitsgegevens bij omdat ze daartoe verplicht zijn door de overheid. Zo kan bijvoorbeeld het Zorginstituut Nederland of de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) controleren hoe goed ziekenhuizen zorg verlenen. En jij als patiënt dus ook.

Meer weten? Lees meer over de bronnen van de kwaliteitsinformatie op Ziekenhuischeck, of bekijk de veelgestelde vragen. Of vergelijk ziekenhuizen in jouw regio.

Revalidatiecheck

Wil je revalidatie-instellingen vergelijken? Dat kan ook, via Revalidatiecheck.nl. Vergelijk revalidatie-instellingen in jouw regio.