Te weinig mannen van 55+ praten over prostaatkanker

Liefdadigheidsinstelling Movember besteedt elk jaar in november aandacht aan meer dan 1250 projecten die gefocust zijn op de gezondheid van mannen over de hele wereld. Zo ook aan prostaatkanker. Want ondanks dat prostaatkanker de meest voorkomende kankersoort is bij mannen van 55 jaar en ouder, praat deze groep hier bijna nooit over. Uit onderzoek van het Reinier Haga Prostaatkankercentrum (PKC) blijkt dat 63% van de mannen zich zelfs nooit heeft laten onderzoeken op prostaatkanker.

Taboe rondom prostaatkanker

Volgens uroloog Peter Ausems van het Reinier Haga PKC benadrukken deze cijfers het belang van bewustwording rond prostaatkanker. ”Er heerst nog altijd een taboe op het praten over prostaatkanker. Mannen schamen zich ervoor, is mijn ervaring.” Volgens Ausems is het niet nodig om massaal een Prostaat Specifiek Antigeen-meting (PSA-meting) te gaan doen, maar het is wel zinvol om het gesprek aan te gaan met de huisarts als prostaatkanker veel voorkomt in de familie of wanneer je een PSA-meting overweegt.

Vroegtijdig opsporen prostaatkanker en risicofactoren

Onderzoek van het PKC wijst uit dat een kwart van de mannen onterecht denkt dat er een landelijk bevolkingsonderzoek is voor prostaatkanker. Daarom is het volgens Ausems belangrijk dat 50-plussers bekend zijn met het verhoogde risico op prostaatkanker en dat zij weten wat de mogelijkheden zijn voor het vroegtijdig opsporen hiervan. Volgens de stichting Movember zijn risicofactoren, naast leeftijd, ook de ziektegeschiedenis van de familie en etnische afkomst. Eén van de meest zorgwekkende kanten van de ziekte is dat het zich in de meeste gevallen ontwikkelt zonder dat mannen de symptomen opmerken.

Movember

Wil je Movember steunen? Laat een snor staan! Iedere snor vergroot de bewustwording rond de gezondheid van de man. Groei je dit jaar geen snor? Dan zijn er genoeg andere mogelijkheden.

Meer informatie over prostaatkanker