Symptomen, onderzoeken en behandelingen van borstkanker

Borstkanker (ook wel mammacarcinoom genoemd) is het meest voorkomende type kanker bij vrouwen. Bij deze ziekte groeit er een kwaadaardig gezwel in de borst. Borstkanker komt voornamelijk voor bij vrouwen boven de 50. Ook mannen kunnen borstkanker krijgen, maar dat is zeldzaam. Hoe herken je borstkanker? Welke behandelingen zijn er? En bij welk ziekenhuis kun je het beste terecht?

Als je borstkanker hebt, groeien er kwaadaardige cellen in het melkklierweefsel van de borst. Ongeveer 1 op de 7 vrouwen in Nederland krijgt borstkanker in haar leven. Als de ziekte op tijd wordt ontdekt, is het meestal goed te genezen. Als je net borstkanker hebt, merk je daar meestal niks van. Om de ziekte zo vroeg mogelijk op te sporen hebben we in Nederland het bevolkingsonderzoek borstkanker. Vrouwen boven de 50 kunnen zich elke 2 jaar (preventief) laten testen via een mammografie. Ook als er geen klachten zijn dus. Borstkanker kan uitzaaien naar andere delen van het lichaam. Dan wordt de kanker moeilijker te behandelen. Hoe eerder de kanker ontdekt wordt, hoe groter de kans op genezing.

Symptomen borstkanker

Hoe borstkanker groeit, is bij iedereen anders. Bij sommige mensen groeit het snel. Bij andere mensen groeit het juist langzaam. Ook ziet het er niet altijd hetzelfde uit. Veel mensen denken bij borstkanker aan een knobbeltje op de borst, maar het kan er ook uitzien als deukjes in de borst, als een wondje dat slecht geneest. Of als een sinaasappelhuid, zoals cellulitis. Ook kan het zijn dat de tepel van vorm verandert of intrekt, of dat de vorm van de borst verandert. De symptomen van borstkanker bij mannen zijn overigens hetzelfde.

Je kunt zelf je borsten controleren op afwijkingen die mogelijk wijzen op borstkanker. Maak je je zorgen? Vraag je huisarts om advies.

Borstkanker onderzoeken

Als je huisarts vermoedt dat je borstkanker hebt, krijg je een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Daar krijg je een onderzoek om te bepalen of je kanker hebt. Ook kan onderzocht worden waar de kanker precies zit, en wat voor type kanker het is. Wat voor onderzoek er nodig is, hangt af van je klachten en situatie. Deze borstkankeronderzoeken kunnen uitgevoerd worden:

• Een röntgenfoto van de borst.
  • Echo van de borst.
  • Een MRI-scan.
  • Een punctie; de arts neemt hierbij via een naald wat cellen af.
  • Een biopsie; de arts neemt hierbij met een naald wat weefsel weg.

Behandelingen borstkanker

Als je borstkanker hebt, kijk je samen met je arts naar de mogelijke behandeling(en). De volgende behandelingen bij borstkanker komen voor:

• Operatie; hierbij haalt de arts een stuk van de borst weg. Soms moet de hele borst weggehaald worden.
  • Bestraling; hierbij worden röntgenstralen gebruikt die de kankercellen kapot maken. Als je geopereerd wordt, krijg je daarna meestal bestraling.
  • Chemotherapie; hierbij krijg je via een infuus medicijnen die kankercellen doden. Gezonde cellen beschadigen hierbij ook, waardoor je je moe kunt voelen of kaal kunt worden.
  • Hormoontherapie; sommige kankercellen groeien sneller door hormonen die in je lichaam voorkomen. Deze therapie remt de groei van die hormonen zodat de kanker minder snel groeit.
  • Doelgerichte therapie; sommige kankercellen groeien sneller door een bepaald eiwit. Als je zo’n tumor hebt, zorgt deze therapie ervoor dat hij minder snel groeit.

Hoe lang je borstkankerbehandeling duurt, hangt af van welke behandeling je krijgt. Ben je klaar met je behandeling? Dan blijf je nog minimaal 5 jaar onder controle.

Meer weten?

Op Ziekenhuischeck kun je ziekenhuizen vergelijken op kwaliteit van behandeling van borstkanker. Of misschien wil je weten op waarop je het beste je ziekenhuiskeuze kunt baseren. Twijfel je tussen een behandeling bij een groot ziekenhuis ver weg, of een regionaal ziekenhuis? Dan kan het artikel ‘Wanneer kies je voor een regionaal ziekenhuis?’ je misschien verder helpen.

Heb je medisch inhoudelijke vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met je (huis)arts.

Revalidatiecheck

Ben je op zoek naar meer informatie over revalidatie bij borstkanker? Lees dan meer over revalidatie bij oncologie op Revalidatiecheck.nl, en vergelijk revalidatie-instellingen.