Symptomen, onderzoeken en behandelingen van blaaskanker

Ieder jaar krijgen bijna 7.000 mensen de diagnose blaaskanker. De ziekte komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Meestal zijn mensen die blaaskanker krijgen ouder dan 60 jaar.

Urotheelcarcinoom

Bij blaaskanker gaat het in 90% van de gevallen om een urotheelcarcinoom: een vorm van blaaskanker die ontstaat uit de cellen van de binnenbekleding van de blaas. Bloed in de urine is het meest voorkomende symptoom bij blaaskanker. Ook pijn bij het plassen of minder plassen kan een signaal zijn. Het lichaam kan op de tumor reageren met koorts, lusteloosheid en vermoeidheid, nachtelijk zweten, gewichtsverlies en een gebrek aan eetlust. Meestal is bij deze klachten de tumor al door de spierwand van de blaas gegroeid of uitgezaaid.

Onderzoeken bij blaaskanker

De uroloog voert vaak eerst een kijkonderzoek van de blaas uit bij verdenking op blaaskanker. Via de plasbuis brengt de arts een zogenaamde cystoscoop in, waarmee de binnenkant van de blaas wordt onderzocht. Bij afwijkingen neemt de arts een stukje weefsel af voor onderzoek. Voelen aan de buik en inwendig onderzoek van de prostaat of vagina kan ook deel uitmaken van het onderzoek. Soms is aanvullend onderzoek nodig, bijvoorbeeld om te zien hoe ver de tumor is doorgegroeid en of er uitzaaiingen zijn. Een bloedonderzoek, CT-scan, MRI-scan of PET-scan zijn mogelijke beeldvormende vervolgonderzoeken bij verdenking op blaaskanker.

Behandeling van blaaskanker

Afhankelijk van de uitslagen van het weefselonderzoek, het type tumor en de beeldvormende onderzoeken, stelt de arts een behandelplan op. In de meeste gevallen is de tumor oppervlakkig en kan een operatie via de plasbuis uitkomst bieden. Het weefsel gaat naar het laboratorium voor verder onderzoek. De operatie vindt plaats onder algehele verdoving. Vaak is de gehele tumor te verwijderen. Soms blijven restjes achter en zijn nog blaasspoelingen met medicijnen nodig.

Symptomen van blaaskanker?

Heb je symptomen die doen denken aan blaaskanker? Of andere vragen over blaaskanker? Neem dan contact op met je (huis)arts.

Meer informatie over de behandeling van blaaskanker

Lees meer over behandelingen bij blaaskanker op Ziekenhuischeck. Ben je benieuwd bij welk ziekenhuis je terechtkunt voor behandeling van blaaskanker, of wil je ziekenhuizen vergelijken op het gebied van blaaskanker? Bekijk dan het overzicht op deze website. Wordt je binnenkort geopereerd vanwege blaaskanker? Lees dan de 11 tips voor snel herstel na operatie.

Revalidatiecheck

Ben je op zoek naar meer informatie over revalidatie bij blaaskanker? Lees dan meer over revalidatie bij oncologie op Revalidatiecheck.nl, en vergelijk revalidatie-instellingen.