Symptomen, onderzoeken en behandelingen bij darmkanker

Maart is internationale darmkankermaand. We willen je daarom deze maand extra bewust maken van de alarmsignalen van darmkanker. Ieder jaar krijgen meer dan 10.000 mensen de diagnose darmkanker en elke dag overlijden er in Nederland maar liefst 12 mensen aan darmkanker. Darmkanker is goed te genezen als je er op tijd bij bent. Het is de meest voorkomende vorm van kanker in ons land. Bij tijdige ontdekking is het ook de best behandelbare vorm van kanker.

Darmkanker komt over het algemeen vooral voor bij mensen ouder dan 50 jaar. Maar ook jongere mensen kunnen de ziekte krijgen. Belangrijke symptomen van darmkanker zijn:

• Bloed en/of slijm bij de poep
  • Poep die anders is dan normaal (dunner of dikker)
  • Vaker of minder vaak naar de wc
  • Gewichtsverlies
  • Bloedarmoede
  • Buikpijn en/of een opgeblazen gevoel
  • Vermoeidheid zonder reden

Onderzoeken bij darmkanker

Als er een vermoeden is op darmkanker is een endoscopie vaak de eerste stap. Dit is een kijkonderzoek van de dikke darm. Via de anus brengt de arts een slang in met een camera en een lampje. Zo kan hij tumoren en poliepen opsporen. Met de endoscoop kan de arts poliepen direct verwijderen. Van tumoren kan hij weefsel afnemen voor verder onderzoek in het laboratorium. Als een echoscopie niet mogelijk is, kan soms speciaal röntgenonderzoek met behulp van een CT-scan uitkomst bieden. Beeldvormende onderzoeken als een CT-scan, leverecho en longfoto kunnen eventuele uitzaaiingen aan het licht brengen.

Behandeling van darmkanker

Hoe de arts darmkanker behandelt, hangt af van bijvoorbeeld de plaats van de tumor in de darm, het type tumor en of er uitzaaiingen zijn. In de meeste gevallen bestaat de behandeling van darmkanker in ieder geval uit een operatie. Met een kijkoperatie of open operatie onder narcose kan de arts de tumor verwijderen. Ook haalt hij de lymfklier(en) weg die nabij de tumor liggen. Soms is het nodig om voor en na de operatie een chemokuur te krijgen. Ook kan bestraling na de operatie noodzakelijk zijn om de kans op terugkeer van de tumor te verkleinen.

Heb je klachten die kunnen wijzen op darmkanker? Bespreek het met je huisarts. Vergelijk ziekenhuizen in jouw regio die behandelingen tegen darmkanker aanbieden.

Revalidatiecheck

Ben je op zoek naar meer informatie over revalidatie bij darmkanker? Lees dan meer over revalidatie bij oncologie op Revalidatiecheck.nl, en vergelijk revalidatie-instellingen.