Slimme weeënpleister zorgt voor veiligere bevalling

Een innovatieve pleister met sensoren op de buik van een zwangere kan de weeënregistratie tijdens een bevalling verbeteren. Het welzijn van een baby in de baarmoeder is hiermee tijdens de weeën nauwkeuriger te bewaken en eventuele problemen die tijdens de weeën optreden zijn eerder op te sporen. Bevallingen worden hierdoor nog veiliger. Dit blijkt uit onderzoek vanuit Máxima Medisch Centrum in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven.

Aansluiting op bewakingsmonitor

Deze weeënpleister meet de activiteit van de baarmoeder tijdens de bevalling en is aan te sluiten op bestaande monitoren in ziekenhuizen. Tijdens een wee trekt een groot aantal spiercellen in de baarmoederwand zich gecontroleerd samen. Deze activiteit is te meten in elektrische spanning op de huid van de buik van een zwangere vrouw. Een speciale weeënpleister met elektroden signaleert deze activiteit en stuurt de gegevens door naar een bewakingsmonitor.

Verbetering uitwendige weeënregistratie

Uit het onderzoek blijkt dat deze pleister voordelen biedt ten opzichte van de huidige methodes: de uitwendige weeënband en de inwendige druklijn van zwangerschapsbewaking. De pleister registreert nauwkeuriger dan de uitwendige weeënband en voorkomt medische complicaties die kunnen optreden bij de inwendige methode. Ook is de pleister eenvoudig op de buik van een zwangere vrouw te plaatsen.

Zwangeren met obesitas

Steeds meer zwangeren in Nederland hebben obesitas. Er is daarom ook onderzocht of de pleister bij deze groep goed werkt. Het onderzoek toont aan dat de pleister prima werkt bij vrouwen met een hogere BMI, iets waar de huidige techniek veel moeite mee heeft. Vraag bij je ziekenhuis na of deze weeënpleister al gebruikt wordt op de verloskamer en of deze voor jou een mogelijkheid kan zijn.

Bron: Maxima Medisch Centrum