Radioactief zaadje helpt tumor in borst te verwijderen

Vaak begint de behandeling van borstkanker met een operatie; de tumor wordt operatief verwijderd. Vrijwel altijd lukt het om alle kwaadaardige cellen in één operatie weg te halen. Hiervoor moet de chirurg precies weten waar de tumor zich in de borst bevindt. Soms is de tumor niet goed of helemaal niet voelbaar. Dan is het nodig deze van te voren nauwkeurig te markeren zodat de chirurg de tumor weet te vinden tijdens de operatie. Sinds kort gebruiken ziekenhuizen hiervoor een moderne techniek: lokalisatie met behulp van een radioactief ‘zaadje’.

Opsporen met een detector

Het ‘zaadje’ is een radioactieve jodiumbron van 4 millimeter groot. Het zaadje geeft een hele lage dosis straling af. De radioloog plaatst met behulp van echo of röntgen en een holle naald het zaadje in de tumor. Tijdens de operatie spoort de chirurg het zaadje op met een detector. De tumor is vervolgens samen met het zaadje uit de borst te verwijderen.

Voordelen

Tot nu toe bracht de radioloog vóór de operatie een dunne draad aan in de borst om de tumor te lokaliseren. Dit draadje werd pas vlak voor de operatie ingebracht omdat het draadje zich anders nog zou kunnen verplaatsen. Dit risico bestaat niet bij het radioactieve zaadje. Daardoor kan dit al meerdere dagen, of zelfs al maanden, voor de operatie worden ingebracht. Dit is ook prettig voor patiënten die voor de operatie chemotherapie ondergaan. Zij hoeven geen tweede lokalisatieonderzoek meer te ondergaan voor de operatie. Daarnaast kan de chirurg preciezer opereren en verwijdert geen onnodig weefsel meer. Hierdoor is het resultaat voor de patiënt cosmetisch nog beter.

Vraag bij je ziekenhuis na of deze behandelmethode wordt aangeboden en of dit voor jou een uitkomst kan zijn.

Bron: Jeroen Bosch Ziekenhuis