Herkenning en behandeling van staar

Heb je de indruk dat je zicht is vervaagd en je de wereld achter troebel glas beleeft? Begin je steeds slechter te zien in het donker of heb je last van dubbel zicht of schitteringen in de ogen bij fel tegenlicht? Dan is er mogelijk sprake van staar. Staar is een veelvoorkomende oogziekte. Het kan aan één oog voorkomen maar ook aan beide. Staar is een vertroebeling van de natuurlijke ooglens, die achter de iris en de pupil ligt. Het minder helder worden van de lens noemen we staar of cataract. Staar begint klein en heeft eerst weinig effect op je zicht.

Oorzaak en symptomen van staar

Staar is de meest voorkomende oorzaak van visusverlies bij mensen ouder dan 40 jaar en is de belangrijkste oorzaak van blindheid in de wereld. Wanneer de symptomen verschijnen, kun je je gezichtsvermogen mogelijk een tijdje verbeteren met een nieuwe bril, sterke bifocale lens, geschikte verlichting of andere visuele hulpmiddelen.

Maar liefst 25% van de bevolking krijgt met het ouder worden last van staar, meestal als gevolg van de vertroebeling van de ooglens. In de lens zitten eiwitten die kunnen klonteren. Hierdoor wordt de lens troebel. Het troebel worden van de lens zorgt ervoor dat je wazig gaat zien. Dat kan heel vervelend zijn. Bij sommige mensen is staar aangeboren of wordt het getriggerd door een ongeval of een oogontsteking.

Wanneer behandel je staar?

Als je nog goed genoeg ziet om zonder problemen dagelijkse werkzaamheden, hobby’s en taken zoals autorijden (en voldoet aan de eisen voor een rijbewijs) uit te oefenen, dan is een operatie nog niet direct noodzakelijk. Het is wel realistisch om rekening te houden met een staaroperatie in de toekomst. Staar wordt nooit minder, het gezichtsvermogen gaat langzaam maar zeker toch achteruit.

Is (beginnende) staar eenmaal ontdekt, dan is controle nodig als de klachten erger worden. Denk aan een operatie wanneer de staar zover is gevorderd dat je gezichtsvermogen ernstig wordt beïnvloed. Raadpleeg dan een oogarts voor een onderzoek. Samen kun je de symptomen van staar bespreken en beslissen of je klaar bent voor een staaroperatie.

Behandeling van staar

Veel mensen beschouwen slecht zicht als een onvermijdelijk feit van veroudering, maar een staar-operatie is een eenvoudige, relatief pijnloze ingreep om het gezichtsvermogen terug te krijgen. Staar kan niet behandeld worden met medicijnen of laseren. De enige behandeling van staar is een staaroperatie, waarbij de troebele lens wordt vervangen door een heldere kunstlens.

Voor de staaroperatie wordt door middel van een onderzoek (biometrie) gemeten welke sterkte de kunstlens moet hebben. De keuze van de kunstlens wordt mede bepaald door je wensen en de brilsterkte voor de operatie.

Een staaroperatie wordt uitgevoerd door een oogchirurg met behulp van geavanceerde apparatuur voor oogoperaties. De ingreep duurt minder dan 30 minuten en je krijgt een plaatselijke verdoving. Een uurtje later mag je meestal alweer naar huis. In Nederland worden ongeveer 160.000 staaroperaties per jaar uitgevoerd. Het is hiermee de meest uitgevoerde operatie.

Vergelijk ziekenhuizen

Lees meer over staar, of vind de beste zorg bij staar en vergelijk ziekenhuizen waar je terecht kunt voor je staarbehandeling.