Herkenning en behandeling van prostaatkanker

Prostaatkanker (ook wel prostaatcarcinoom genoemd) is het meest voorkomende type kanker bij mannen in Nederland. Bij deze ziekte groeien er kwaadaardige cellen in de prostaat. Prostaatkanker komt voornamelijk voor bij mannen onder 65 jaar. Hoe herken je prostaatkanker? En welke behandelingen zijn er?

Wat is prostaatkanker?

Bij prostaatkanker groeien er kankercellen in de klierbuisjes van de prostaat. De structuur van de klierbuisjes verandert dan waardoor de prostaat harder aanvoelt. Ieder jaar krijgen 12.000 mannen in Nederland prostaatkanker. Wanneer de kanker niet is uitgezaaid, is het vaak goed te behandelen. Dan zitten de kankercellen alleen in de prostaat. Ook kan de ziekte zich uitbreiden tot buiten de prostaat. De kwaadaardige cellen groeien dan door de wand van de prostaat heen. In dit geval komen uitzaaiingen vaker voor. Als kanker is uitgezaaid, is de kans op overleving minder groot.

Symptomen prostaatkanker

Prostaatkanker groeit langzaam, daarom hebben de meeste mannen in het begin geen klachten. Vaak wordt de ziekte ontdekt doordat ergens anders in het lichaam klachten optreden door uitzaaiingen. Denk bijvoorbeeld aan rugklachten door uitzaaiingen in de wervels.

Veelvoorkomende klachten zijn:

• Plasklachten zoals: vaker plassen, moeite met plassen, pijn en branderig gevoel na het plassen.
  • Urine die troebel is of waar bloed in zit.
  • Bloed in het sperma.
  • Het gevoel dat blaas niet helemaal leeg is na het plassen.

Oudere mannen hebben al gauw last van deze klachten. Dit betekent niet dat je dan kanker hebt. Deze klachten komen ook door een prostaatvergroting of een urineweginfectie. Ga bij twijfel altijd naar je huisarts.

Prostaatkanker onderzoeken

Als de huisarts vermoedt dat je prostaatkanker hebt, kan je naar het ziekenhuis worden doorverwezen voor een onderzoek. Hierbij kijken ze of er een tumor in je lichaam zit, en of deze alleen in de prostaat zit. Afhankelijk van je klachten en situatie kunnen er een aantal soorten onderzoek worden uitgevoerd, waaronder:

• PSA-test: hierbij wordt de hoeveelheid Prostaat Specifiek Antigeen (PSA) in het bloed gemeten.
  • MRI-scan: er wordt gekeken naar opvallende gebieden in de prostaat.
  • Rectaal onderzoek: er wordt gekeken naar de vorm, stevigheid, grootte en het oppervlak van de prostaat.

Behandelingen prostaatkanker

De behandeling van prostaatkanker is afhankelijk van je persoonlijke situatie. De behandeling kan namelijk verschillende doelen hebben. Bespreek dit samen met je arts zodat jullie samen kunnen beslissen wat de beste behandeling is voor jou, en een individueel behandelplan kan worden gemaakt.

Patiƫntenfolders prostaatkanker

Op de website van UMC Utrecht vind je veel informatie over de onderzoeken naar en behandeling van prostaatkanker. Het Maasstadziekenhuis biedt een groot aantal patiƫntenfolders aan op haar website. Ook de Prostaatkankerstichting heeft een aantal folders over (omgaan met) prostaatkanker, die je kunt bestellen waarna ze via de post worden verstuurd.

Heb jij of iemand die je kent prostaatkanker? Lees dan meer op deze website:

Revalidatiecheck

Ben je op zoek naar meer informatie over revalidatie bij prostaatkanker? Lees dan meer over revalidatie bij oncologie op Revalidatiecheck.nl, en vergelijk revalidatie-instellingen.