Hartstilstand thuis? Hogere overlevingskans dankzij burgerhulpverleners

In Nederland krijgen jaarlijks 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Als iemand thuis een hartstilstand krijgt, is de kans om dit te overleven met de helft gestegen door de inzet van burgerhulpverleners. Zij reanimeren het slachtoffer al voor de komst van de ambulance. Nederland is het eerste land ter wereld met een landelijk reanimatienetwerk burgerhulpverleners.

Reanimatie starten binnen 6 minuten

De hogere overlevingskans wordt verklaard door de veel kortere tijd tussen de hartstilstand en de eerste schok met een AED bij reanimatie. In heel Nederland kan binnen 6 minuten worden gestart met reanimatie bij een hartstilstand.

Overlevingskans na hartstilstand

Onderzoekers van Amsterdam UMC beschreven de resultaten van het onderzoek in het tijdschrift European Heart Journal. De overlevingskans voor mensen met een hartstilstand verbeterde van 26% naar 39% na de introductie van vrijwillige burgerhulpverleners. Vanaf de melding tot aan de elektrische schok om het hartritme te herstellen zit nu gemiddeld 9,3 minuten. Dit was 11,7 minuten. Daarnaast zijn er meer mensen gaan reanimeren, blijkt uit het onderzoek.

Inzet van AED

Vóór de inzet van burgerhulpverleners was 22% van de slachtoffers nog niet gereanimeerd voordat de ambulance aankwam. Na de inzet van deze mensen was dat nog maar 9%. Bij 16% van de patiënten dienden burgerhulpverleners met een Automatische Externe Defibrillator (AED), de eerste schok toe om het hartritme te herstellen.

Steeds meer AED’s in de openbare ruimte

De oproep gaat via de mobiele telefoon van de burgerhulpverlener. Die krijgt dan het verzoek naar een AED of direct naar de woning van het slachtoffer te gaan. Ook hingen er in de tweede periode meer AED’s in de publieke ruimte die burgerhulpverleners naar het slachtoffer konden brengen.

Meer informatie over hartproblemen